Laatste nieuws
Simone Paauw
Simone Paauw
1 minuut leestijd
Nieuws

‘50-plussers ontevreden over triage huisarts’

3 reacties

Een groot deel van de 50-plussers ergert zich aan de triage bij de huisarts. Het lukt patiënten die zelf vinden dat een afspraak nodig is, niet altijd om die afspraak ook te krijgen.

Dat stelt Plus Magazine in een artikel over eigen onderzoek naar ervaringen met de huisarts onder 1690 50-plussers. Bijna driekwart van de patiënten zou de beoordeling van de assistente niet goed vinden en bijna de helft vindt de assistente te kritisch. Toch meent 65 procent van de patiënten dat de assistente de klachten wel serieus neemt.

17 procent van de patiënten zegt niet altijd zo snel bij de huisarts terecht te kunnen als ze zelf willen. Plus Magazine adviseert de lezers zich goed voor te bereiden op het telefoongesprek met de triagist om ervoor te zorgen dat het wel lukt een afspraak te maken. En als het toch niet lukt? Dan zit er volgens Plus Magazine ‘niet veel anders op dan toch gewoon naar de huisartsenpraktijk te gaan als je denkt dat het nodig is’.

Lees ook

Nieuws huisartsen ouderen triage
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret. (Gezondheids)recht en medisch tuchtrecht hebben haar bijzondere interesse. Ze heeft aandacht voor diversiteit en inclusie in de breedte, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag (op de werkvloer) en de positie van vluchtelingen en vluchteling-artsen. Daarnaast schrijft ze over tal van andere onderwerpen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • jos rensing

    huisarts, den haag

    20 jaar geleden beklaagde mijn moeder zich bij mij al dat zij bij haar nieuwe huisarts aan "zo'n meisje" moest vertellen waarvoor ze een afspraak met de dokter wilde. Ik vertelde haar toen over een patient die een afspraak wilde wegens flitsen in één... oog gevolgd door heel veel mouches. Die kreeg wel een spoedafspraak maar niet bij mij, maar bij een oogarts. Een goede assistente kan dus een oog redden, zei ik haar, maar dan moet ze wel mogen vragen waarvoor je wilt komen.
    Dat verhaal overtuigde haar slechts een beetje.

  • Mascha Gesthuizen

    huisarts, Gaanderen

    Deze groep patiënten is de huisartsenpraktijk oude stijl het langst gewend geweest. Logisch dat ze niet zomaar zonder meer genoegen nemen met een, in hun ogen, service-stap terug. Ze hebben vaak geen idee welke zorg tegenwoordig allemaal in de huisar...tsenpraktijk geleverd wordt en realiseren zich niet dat ze vroeger voor veel van deze zorg naar het ziekenhuis werden verwezen. Patiënten hebben recht op goede zorg. Door sommigen wordt dit verward met 'vandaag gezien worden'. De assistente is tegenwoordig goed geschoold om te triëren en de patiënt zo te helpen bepalen welke zorg nodig is. Alleen wanneer zij haar werk mag blijven doen, zal het lukken de zorgkosten in de eerste lijn zo laag te houden als die nu is.

  • Sander Jonges

    Huisarts, Paterswolde

    Wensgeneeskunde. Ik vind het prima. Kleinere praktijken, meer tijd voor onze patiënten. Kost alleen wel een beetje meer....

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.