Artikel insturen
Medisch Contact ontvangt graag artikelen die relevant zijn voor praktiserende artsen. Bedenk daarbij dat wij een informatief en opiniërend platform zijn, waar leesbaarheid een groot goed is.
> Een duidelijke stellingname, een heldere rode draad en concrete casuïstiek kunnen daar belangrijk aan bijdragen.
> Stuur geen interviews in. Deze journalistieke vorm is voorbehouden aan onze eigen redacteuren.
> Na ontvangst bepaalt een leescommissie uit de redactie of uw artikel wel of niet wordt aangenomen voor publicatie. Mogelijk vragen we u een aantal aanpassingen te doen die nodig zijn om hiervoor in aanmerking te komen.
> Is uw artikel aangenomen, dan zal de eindredactie het taalkundig en qua structuur geschikt maken voor publicatie. Inkorten kan daar deel van uitmaken. Ook koppen en intro’s worden verzorgd door de eindredactie.
> Lever uw kopij aan via kopij@medischcontact.nl, voorzien van adres, telefoonnummer en e-mailadres.
Concreet kent uw artikel:
- maximaal 1500 woorden,
- maximaal vier auteurs,
- een e-mailadres voor lezers die willen reageren,
- uitsluitend tekst in Word (opmaken doen wij)
- alleen voetnoten bij letterlijke verwijzing naar een bepaald onderzoek of rapport. Dus geen verantwoording van elke bewering.
Overige voorwaarden
- De inhoud van het artikel mag niet al elders gepubliceerd zijn.
- U mag uw aangeboden artikel pas in de openbaarheid brengen na definitieve afwijzing dan wel publicatie door Medisch Contact.
Praktijkperikelen
Wilt u een praktijkperikel insturen? Welkom!
Denk voordat u gaat schrijven wel even aan het volgende:
> Een praktijkperikel gaat over een memorabele gebeurtenis of bijzondere ervaring die u wilt delen met de lezer.
> Het is geen uitvoerig betoog, maar een pittig en aansprekend geschreven anekdote over iets wat u ergert, dwarszit, ontroert, verbaast, enz.
> Het perikel moet een eigen, persoonlijke ervaring zijn.
> Eventueel beschikbaar beeldmateriaal kunt u ter beoordeling meesturen.
> De redactie laat u binnen korte tijd weten of uw inzending wordt aangenomen voor publicatie.
> Is dat het geval, dan kan de eindredactie altijd aanpassingen doen in taal en lengte.
> Publicatie kan online plaatsvinden, in het blad, of allebei.
> De tijd tussen aanname en publicatie kan zeer variëren, van enkele weken tot meerdere maanden.
> Publicatie vindt in principe plaats met vermelding van naam en functie. Wilt u liever anoniem blijven, vermeld dat alstublieft, dan houden wij daar uiteraard rekening mee.
Reageren op een artikel
Onderaan elk artikel kunt u reageren; daarvoor dient u in te loggen.
Open reacties
Heeft u geen mogelijkheid tot inloggen of reageert u niet op een specifiek artikel of brief, dan kunt u die mailen naar kopij@medischcontact.nl. Een ingezonden reactie telt maximaal 300 woorden; de redactie heeft het recht inzendingen te redigeren en in te korten. Wekelijks wordt een selectie van de reacties in het blad gepubliceerd.
Let op! De inhoud van uw schrijven mag niet ook al elders zijn gepubliceerd. Auteurs van aangeboden brieven mogen de inhoud daarvan pas in de openbaarheid brengen na definitieve afwijzing dan wel publicatie in Medisch Contact.
Bloggen voor Medisch Contact
Heeft u interesse in het regelmatig schrijven van blogs voor Medisch Contact, dan kunt u twee proefblogs insturen naar redactie@medischcontact.nl, onder vermelding van 'Proefblogs MC'. De kopijcommissie zal in de wekelijkse bijeenkomst beoordelen of u kunt toetreden tot ons bloggersbestand.
Een paar aanwijzingen vooraf:
- Blogs tellen idealiter niet meer dan 500 woorden.
- De inhoud is niet elders gepubliceerd.
- De redactie behoudt zich het recht voor om een blog niet te plaatsen wanneer deze indruist tegen de normen en waarden van Medisch Contact.
- Een eindredacteur bekijkt voor plaatsing nog de opbouw, stijl en taal. Ook wordt aandacht besteed aan een pakkende kop.
- Er zijn geen deadlines voor blogs, maar we verwachten uiteraard wel een bepaalde commitment van onze bloggers.
- Stuur je blog altijd naar redactie@medischcontact.nl onder vermelding van ‘blog’ in het onderwerp, zodat deze bij de juiste personen in de inbox komt.