Praktijkperikelen

  • Digitale uitloop

    ‘O, we zitten net lekker beneden aan de appeltaart’, meldt patiënte mij als ik haar opbel. Ze stond op mijn spreekuuroverzicht wel als aanwezig, maar reageerde niet toen ik haar naam riep in de wachtkamer van de polikliniek. ‘Er stond op het scherm dat u 45 minuten uitliep, dus we gingen eerst maar eens aan de koffie met wat lekkers.’

  • ‘Begeleid’ wonen?

    Ze had een lichte verstandelijke beperking. Ze woonde ‘begeleid’: had een eigen woning, functioneerde zelfstandig in de wijk, maar kon desgewenst bellen met begeleiding dichtbij.

  • Vragenlijsten hebben nut!

    We hadden elkaar twee jaar niet gezien. Ingevallen wangen, hoekige lijnen, zijn kleren vielen ruim om hem heen. Ik schrok er een beetje van. Hij kon zich met moeite verstaanbaar maken. Het gesprek vroeg van ons beiden veel inspanning. Met zorg koos ik mijn vragen.

  • Wie stopt de vermarkting?

    Als waarnemend huisarts kom ik nog eens ergens en komt mij veel ter ore. Onder meer dat er in huisartsenland problemen zijn met zogenaamde 'commerciëlen'. Vandaag krijg ik er voor het eerst direct mee te maken.

  • Herregistratie, toon en muziek

    Al bij de uitreiking van mijn artsenbul ruim dertig jaar geleden, werd mij duidelijk gemaakt dat die bul slechts vijf jaar geldig zou zijn. Want ik moet bijblijven en bijscholen. Terecht. Er is intussen veel veranderd, ook in mijn huisartsenvak.

  • Therapeutisch visite rijden

    Het ochtendspreekuur liep niet heel gesmeerd. Het was de worsteling na het weekend. Ik had het overleg met de assistentes afgerond en daar was het; het Telefonisch Spreekuur doemde op in mijn agenda.

  • Patstelling

    Het is een warme en drukke dag, het ene spoedje volgt het andere op. Vlak na de lunch komt een patiënt voor een crisisbeoordeling op mijn spreekuur. Het gaat niet goed met hem. Hij is impulsief en is even geleden dakloos geworden door onhandige keuzes in het leven. Hij is verslaafd en zijn goede vrienden/steunsysteem zijn overbelast en kunnen er niet meer voor hem zijn.

  • Een beetje flexibeler graag

    Op een avond rond 22.00 uur kreeg ik, bevriend arts op 80 kilometer afstand, een telefoontje van een digibete 90-plusser dat zijn even oude echtgenote de hele dag in bed had gelegen vanwege zodanig ernstige plotse nekpijn dat overeind komen onmogelijk was.

  • Ben ík nu overbezorgd?

    Als ik aan het werk ben op het gezondheidscentrum van het azc is mijn eerste vraag altijd: hoe gaat het met u? Direct naar de klachten vragen vinden veel mensen van buitenlandse afkomst lastig. Dus ik krijg eerst te horen dat ‘het wel goed gaat’.

  • Hoe dichten we de gaten in de keten?!

    In ons land lijk veel maakbaar te zijn, maar in de zorg is dat nogal eens een uitdaging. Zo ook in de medisch-specialistische revalidatiezorg, en dan vooral in de overdracht van klinische opname naar een verpleeg-/verzorgingshuis of thuiszorginstelling.

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.