‘Patiënten zijn tevreden over hun hap’
1 reactiePatiënten zijn ‘uitermate tevreden’ en geven hun huisartsenpost (hap) gemiddeld een acht. Dat stelt onderzoeksbureau SAMR in reactie op het nieuws over lange telefonische wachttijden bij huisartsen. De Consumentenbond had dat eerder deze week bekendgemaakt.
SAMR houdt sinds vier jaar een doorlopend onderzoek onder een tiental huisartsenposten verspreid door het land. Het onderzoek gebeurt op verzoek van de haps zelf. Uit dat onderzoek blijkt inderdaad dat ‘snelheid van contact’ bij niet-levensbedreigende situaties als een van de voornaamste ‘verbeterpunten’ wordt genoemd door patiënten. Een ander is de ‘wachttijd op locatie’.
Desondanks zijn patiënten goed te spreken over de hap, meldt SAMR. Ze vinden dat ze serieus genomen worden door de assistent. Bovenal hebben zij vertrouwen in de deskundigheid van de assistent. Ook huisartsen op de hap worden positief beoordeeld. Patiënten zijn tevreden over hun deskundigheid, de tijd die ze nemen, de aandacht die ze aan patiënten schenken en de manier waarop ze de klacht serieus nemen.
Lees ook-
Marieke van Twillert
Marieke van Twillert is sinds eind 2015 journalist bij Medisch Contact. Arbeidsmarkt en internationale gezondheidszorg hebben haar speciale aandacht, maar ze volgt ook het levenseindedebat, medische technologie en internationale gezondheid. Marieke is een van de presentatoren van MC de Podcast en schrijft geregeld een bijdrage voor de rubriek Media en Cultuur.
D. van Spanje
s.o., Huis ter Heide
Is het niet een beetje van "Wij van door WC-eend ingehuurd onderzoeksbureau adviseren WC-eend?".
De consultant van SAMR kunnen we denk ik niet onafhankelijk noemen.
Zonder deze overigens te willen diskwalificeren, maar daar gaat het even niet over.