Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Digitalisintoxicatie

5 reacties

Eind van mijn vrije dinsdagmiddag, een berichtje in de Siilo-app: een onbekende fysiotherapeute stuurt een bericht om door te geven dat ze een brief heeft gestuurd met informatie over een patiënt. Die komt per edifact in mijn HIS binnen, en ik besluit dan toch maar, vanuit huis, te kijken in de postkamer van mijn HIS. Het zou immers belangrijk kunnen zijn.

Vooruit, omdat ik dan toch via een beveiligde VPN-verbinding online ben, open ik ook maar even mijn (beveiligde) werkmail. Natuurlijk nieuwe berichten ontvangen: een bericht van Zicht op Zorg, een communicatieplatform in onze regio, met de melding dat er een bericht is gestuurd door een fysiotherapeut. ‘Gelukkig’ kan ik daar ook in vanuit huis en dus open ik Zicht op Zorg. De betreffende fysiotherapeut verzoekt me om een verwijzing te maken voor behandeling aan huis en vraagt of ik de brief wil mailen naar haar… Omdat ik toch benieuwd ben of dit niet via Zorgdomein kan, open ik met mijn tweetrapsauthenticatie dit platform, want dat kan thuis. Daar ontdek ik dat de fysiotherapeute niet is aangesloten op Zorgdomein, maar ook dat er nieuwe post is: een podotherapeute vraagt op deze wijze of ik voor een aantal patiënten een verwijzing wil maken, omdat ze sinds 1 januari een brief nodig heeft om met een bepaalde risicoscore voor behandeling in aanmerking te kunnen komen. Of ik die via Zorgdomein wil versturen. Gelukkig staan er wat bestandjes bij die ik kan downloaden, waarin staat hoe dit moet. Maar ik kan de formulieren ook uitprinten, ondertekenen en gescand opsturen… Ik besluit dit bundeltje maar gewoon te tekenen en de volgende dag in haar brievenbus te gooien. Al mijn opgebouwde positieve energie van de dag in één klap weg. Met dank aan de technologie.

Erno Gianotten, praktijkhoudend huisarts, Heiloo (52 jaar, dus geen totale digibeet)

Lees ook:
Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • N.A.A. van Oosterom

    huisarts

    Beste Marc, vroeger stond ik altijd aan voor de digitalisering. Dan werden er nooit deze flutberichten gestuurd, alleen belangrijke dingen, waarmee je daadwerkelijk mensen kon helpen. Helaas door de digitalisering, moeten we ons afschermen en niet me...er bereikbaar zijn. Dus ook voor de echte dingen, waarvoor we ooit opgeleid zijn. Dus ja dankzij de digitalisering

    • M.A.M. van Wijk

      Huisarts, Delft

      Beste Nelie, mij lijkt dat de inhoud van communicatie of flutberichten zoals jij deze communicatie omschrijft, niet bepaald wordt door digitalisering. Digitalisering is slechts een hulpmiddel: de inhoud die via de digitale weg wordt gecommuniceerd i...s afhankelijk van de communicatieve hygiene van de verstuurder.

      • A.J. Colon

        neuroloog/klinisch neurofysioloog

        Beste Maarten,
        Helaas bleek mijn mailbox op maandagochtend meestal zo vol te zitten dat mij dat een dag kostte. Om het voor mijzelf tijdens de werkuren leefbaar te houden kijk ik dus ook in mijn "vrije" tijd af en toe mijn mail "weg". Eerlijk is ee...rlijk, meestal schoon ik mijn mailbox vooral op en verwijder berichten die geen reactie vereisen zodat er op maandag alleen mails overblijven die antwoord behoeven. Maar toch knaagt er in de vrije tijd iets....

  • M.A.M. van Wijk

    Huisarts, Delft

    Dit lijkt meer op altijd “aan” staan dan op een gevolg van digitalisering: in Siilo kun je onder profiel en beschikbaarheid aangeven dat je niet beschikbaar bent en onder aangepast ook de dagen waarop je niet beschikbaar bent.
    Zonder Siilo, in het... niet digitale tijdperk, zou deze melding van de fysiotherapeut per post, telefoon of fax zijn binnengekomen en tijdens de volgende werkdag gelezen worden. Het lijkt mij zinnig en logisch dat onderlinge communicatie via een zorgcommunicatieplatform de digitale mogelijkheid biedt direct een verwijzing te regelen. Maar ook hiervoor geldt: je bepaalt zelf of je “aan” of “uit” staat.

  • F.J. Böhm

    Huisarts, Noordwijkerhout

    Mooie beschrijving van (ook mijn) dagelijkse ergernis.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.