Laatste nieuws
dr. C. Halma
1 minuut leestijd

Scharnier van het ziekenhuis

Plaats een reactie

Een zin uit het artikel ‘Scharnier van het ziekenhuis’ van Putters

(MC 43/2002: 1554)

maakt duidelijk waarom managers en medisch specialisten op twee verschillende sporen zitten als het gaat om de bestrijding van de wachtlijstproblemen.


Volgens Putters werken medisch specialisten niet mee aan zorgvernieuwing in zorgketens ‘uit angst dat ze op verschillende locaties moeten gaan werken, dat ze meer moeten doen voor hetzelfde inkomen of dat het hooggespecialiseerde karakter van de ziekenhuiszorg vermengd raakt met de verpleging of verzorging’. Volledig juist, en met een goede reden, die in het artikel niet wordt genoemd. Het is de reden waarom specialisten en managers meestal recht tegenover elkaar staan.


Medisch specialisten kunnen maar één ding: hooggespecialiseerde medische zorg leveren. Om de wachtlijsten korter te maken moeten zij de gelegenheid krijgen om deze zorg te leveren. Grotere efficiëntie in dezen betekent dat specialisten minder tijd hoeven te besteden aan zaken als: op verschillende locaties werken (reistijd = weggegooide tijd), managementparticipatie, onderhandelen met andere partijen en low care-bezigheden. Een edelsmid laat je ook geen paperclips maken.


De angst om meer te moeten doen voor hetzelfde inkomen -  onbegrijpelijk zoiets! - heeft misschien ook iets te maken met de werkbelasting van de medisch specialist (voor een internist gemiddeld 65 uur per week). Misschien zouden managers af en toe een week met een specialist moeten meelopen (inclusief dienst) om te leren begrijpen waarom specialisten soms wat terughoudend zijn in hun medewerking aan zorgvernieuwing.

Leeuwarden, oktober 2002
Dr. C. Halma, internist

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.