Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

X en Y

3 reacties
Twee weken geleden werd mevrouw A door mij verwezen naar de specialistische ggz. Deze belde mij na twee weken om te zeggen dat patiënte niet ingepland kon worden omdat ze inmiddels suïcidaal was, en mij werd gevraagd om mevrouw te verwijzen naar de crisisdienst. Nadat patiënte was gezien door de crisisdienst werd zij via de crisisdienst weer naar de specialistische ggz verwezen.

Inmiddels vier weken later: de specialistische ggz vraagt mij om een verwijsbrief te faxen met daarin diagnose X op as I en diagnose Y op as II. Blijkbaar had ik diagnose X wel gesteld en diagnose Y nog niet. Pfff... blijkbaar is er nog niet voldoende administratief werk. Ik hoop binnenkort een brief te ontvangen van de specialistische ggz met daarin diagnose X op as I en diagnose Y op as II.

Heeft u ook een perikel? Stuur uw verhaal naar redactie@medischcontact.nl

Praktijkperikel ggz huisartsen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J. Hulshof

    GGZ-arts, Wolfheze

    Voor alle duidelijkheid: dit soort eisen stellen de zorgverzekeraars aan ons. In veel gevallen kunnen we als hulpverlener deze tijd weer declareren als indirecte tijd op het conto van de patiënt (administratie). Dus enerzijds proberen de zorgverzeker...aars te besparen op zorgkosten, anderzijds genereren ze die kosten zelf...

  • Annekee Kramer

    psychiater, Den Haag

    Bah. Hier word ik nou chagrijnig van; dit soort procedures geeft ons als GGZ toch een slechte naam? Degene die vastgesteld heeft dat mevrouw suicidaal was had op zijn minst zelf via een kort (intern) lijntje een dienstdoende psychiater kunnen inschak...elen voor een crisisbeoordeling. Val hier de verwijzer niet mee lastig, en pak het op! Hoe bureaucratisch laten we onszelf maken? Het is hoog tijd dat wij psychiaters het roer in handen nemen, naar voorbeeld van de collega's huisartsen.

  • Menno van Koningsveld

    psychiater, Zwolle

    Zeer herkenbaar helaas. Je moet 'gestoord' genoeg zijn om de SGGZ nodig te hebben maar als de stoornis te ernstig is dan kan het meteen ook weer niet en de wachttijden zijn vaak ook een week of 8. Een grondige reorganisatie (vanuit de inhoud aangestu...urd) is noodzakelijk. (Ja, ik weet het, alweer...)

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.