Praktijkperikelen
Yoram Klazen
4 minuten leestijd
Praktijkperikel

Sommige dieren willen maar niet uitsterven

7 reacties

Mijn voorheen gezonde en nog werkende moeder kreeg afgelopen jaar een ernstig CVA, en een lange intensivecareopname volgde. Via de geriatrische revalidatiezorg eindigde de weg zo'n zes maanden later in het verpleeghuis. Tijdens deze periode ben ik van de ene verbazing in de andere gevallen. Want hoewel er anno 2023 steeds meer dieren met uitsterven bedreigd worden, is de paarse krokodil van de zorgverzekeraar dat zeker niet.

In het Nederlandse zorgsysteem bestaan twee soorten revalidatie: de medisch-specialistische revalidatie (MSR) in zelfstandige revalidatiecentra onder leiding van een revalidatiearts, en de geriatrische revalidatiezorg (GRZ), feitelijk een aparte revalidatievleugel in een selecte groep verpleegtehuizen onder de verantwoordelijkheid van de verpleeghuisarts. Aan de tweede vorm komt dan ook geen revalidatiearts te pas. Voor MSR gelden toelatingscriteria waarbij de patiënt voldoende belastbaar en leerbaar moet zijn en niet belemmerd mag worden door comorbiditeiten en/of (fysieke/mentale/sociale) kwetsbaarheid.1, 2

Door de consulterend revalidatiearts in het ziekenhuis werd mijn moeder voor ontslag als te laag belastbaar voor de MSR ingeschat en werd daarmee verwezen naar de GRZ. Als familie hadden wij toen nog de goede hoop dat mijn moeder door een succesvol revalidatietraject wellicht terug naar huis zou kunnen, zij het met veel hulp. De klinische opname in de geriatrische revalidatiezorg bleek echter slechts zes behandeluren per week te omvatten. En in die zes uren zat dan ook anderhalf uur voor ‘diëtetiek, vocht en voedingslijst’, wat geen handelingen aan bed betreft. Bij navraag hierover kregen we het antwoord dat behandeluren helaas beperkt worden doordat al het patiëntcontact verantwoord moet worden aan de verzekeraar. En die administratietijd gaat van het direct patiëntcontact af. Na een maand werden de behandeluren bovendien verlaagd naar slechts twee à drie uur per week. U begrijpt, onze verwachtingen moesten net zo hard worden teruggeschroefd als het aantal behandeluren.

Toen mijn moeder enige tijd in de GRZ had verbleven, schatten haar behandelaren in dat zij gezien haar vooruitgang wellicht kon doorstromen naar de medisch-specialistische revalidatie. Vervolgens heeft het om onduidelijke redenen nog ruim twee maanden geduurd voordat mijn moeder daadwerkelijk op een officiële intake mocht komen. Helaas werd daar middels een reeks testen haar belastbaarheid alsnog als te laag ingeschat voor een volledig medisch-specialistisch revalidatietraject. De revalidatiearts had daarentegen oog voor ‘zorg op maat’ en stelde voor mijn moeder wel op te nemen in de MSR om middels een kortdurend traject te leren zelfstandig transities van rolstoel naar bed en wc te maken. Dit zou haar significant meer vrijheid en levensgeluk geven. Bovendien zou ze dan veel minder beroep op de zorg hoeven doen, ook in het verpleeghuis. Bij de zorgverzekeraar dachten ze daar anders over: volgens VGZ paste deze overplaatsing namelijk ‘niet in de reguliere beleidsorder en is hier sprake van Wlz (resp. permanente verpleeghuiszorg) na revalidatie en is MSR derhalve geen optie’. Daarbij negeren zij gemakshalve een recent rapport van Zorginstituut Nederland dat stelt dat kortdurende klinische MSR-behandeling wel degelijk geïndiceerd kan zijn als dit ‘de mate van zorgbehoefte of zelfstandig functioneren in een zorginstelling aanzienlijk zal verbeteren’.1

Toen de vergoeding voor de geriatrische revalidatie op zijn einde liep werd mijn moeder vanuit de GRZ binnen enkele dagen overgeplaatst naar het eerste het beste verpleeghuis dat een plek voor permanente bewoning vrij had.

De verzekeraar vergoedde overigens wel mijn moeders rolstoelvervoer. Tenminste, zolang ze voor iedere afzonderlijke bestemming een aparte machtiging had aangevraagd. Bijvoorbeeld eentje voor vervoer van GRZ naar een controle in het ziekenhuis, maar weer een andere voor vervoer naar de intake bij de MSR. Bij indienen werden de declaraties echter alsnog afgewezen zonder duidelijke verklaring. Na letterlijk uren telefoneren met de klantenservice bleek een deel van het probleem te zitten in het boeken bij niet-gecontracteerde vervoerders. De verzekeraar wil namelijk graag dat je bij gecontracteerde vervoerders boekt, maar deze willen je alleen meenemen als je die vervoersmachtiging al binnen hebt. Het proces van aanvragen duurt echter al gauw tot na de afspraak waar die hele machtiging voor bedoeld was. De machtiging voor overplaatsing naar het ‘permanente’ verpleeghuis werd overigens gewoon afgewezen. Die verplaatsing telde namelijk als een ‘verhuizing’ en die wordt niet via de Zorgverzekeringswet, maar via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) geregeld. Daarvoor hadden we gewoon even naar de gemeente moeten bellen om een pasje voor regiovervoer aan te vragen. Dat ik dat nou niet zelf even bedacht had. En toen mijn moeder vanuit haar permanente verpleeghuisplek weer op controle moest, had ze natuurlijk wel weer een nieuwe machtiging nodig en ditmaal met een verklaring van de behandelend verpleeghuisarts om uit te leggen waarom ze überhaupt naar het ziekenhuis moet.

Mocht de nieuwe regering op zoek zijn naar besparingen in de zorg, schaf dan deze administratieve rompslomp af en school de medisch adviseurs van de zorgverzekeraar om tot handen aan het bed. Dat is goed voor de tekorten bij het zorgpersoneel, goed voor de patiënt en zorgt dat de arts gewoon patiënten kan behandelen in plaats van formulieren ondertekenen. En misschien nog wel belangrijker, het bespaart kosten in de ggz voor het behandelen van overspannen mantelzorgers. Dus als er in 2024 dan toch een diersoort uitsterven moet, laat het dan die paarse krokodil zijn.

Yoram Klazen, aios anesthesiologie, Erasmus MC Rotterdam

Bronnen

1. Standpunt Medisch-Specialistische Revalidatie: zorg zoals revalidatieartsen plegen te bieden. 27 juni 2023. Zorginstituut Nederland.

2. Indicatiestelling Medisch Specialistische Revalidatie (versie april 2016). Nederlandse Vereniging van Revalidatieartsen Revalidatie Nederland.

Meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • I. Nanninga

    Arts, Groningen

    Gekmakend!
    Dit soort procedures, als een soort verzameling (meestal doodlopende) hoepels waardoor je wordt vereist te springen zijn gekmakend en in steeds meer sectoren aanwezig.
    Zowel degene die moeten springen als degene die pas mogen leveren al...s er hoog genoeg gesprongen is voelen hierbij machteloosheid en ontrecht.
    Iedereen zou het anders willen maar de regels en algoritmes dicteren het.

    Als wij als maatschappij ons afvragen hoe het komt dat onze bevolking een steeds korter lontje krijgt, steeds meer mensen door de bomen het bos niet meer zien, met burnoutklachten kampen, hoort dit soort uitwassen in het rijtje van duidelijke oorzaken.

    Het roer moet om en het stuur moet terug!

    [Reactie gewijzigd door Nanninga, Ingeborg op 16-04-2024 18:19]

  • M. Brakman

    anesthesioloog

    Al het geld dat in een zorgverzekeraar gestopt wordt kan beter gebruikt worden voor daadwerkelijke zorg. Maar ja, je moet ergens al die managers kwijt...

  • J.W. Zwartenkot

    Arts, Hilversum

    Helaas met mijn vader voor een deel dezelfde ervaring. Vast en zeker weten de bureaucratici voor hun eigen mensen binnendoor alles snel te regelen, maar voor ons burgers (zelfs met zorg ervaring) blijft het van het kastje naar de muur.
    Treffend ges...chreven Yoram

    [Reactie gewijzigd door Zwartenkot op 15-04-2024 20:42]

  • M.T. van den Berg

    Psychiater

    Zo ontzettend de vinger op de zere plek. De plaatsing van de patiënt werd in deze niet inhoudelijk bepaald maar door de mensen achter het bureau in de kamer van de zorgverzekering. Ik hoop dat we ondanks alles blijven inzetten voor het belang van de... patiënt en niet het belang van deze diersoort

  • H.C.G. Backus

    Bedrijfsarts, Beuningen Gld

    Hemeltergend, diep verdrietig en beschamend. Een voorbeeld van hoe het niet moet, niet màg. Hoe veel tijd en geld wordt besteed aan de verkeerde dingen. En hoe de zorgverzekeraar de ouder wordende cliënt diskwalificeert en kennelijk niet meer de moe...ite waard vindt om in te investeren. Een cliënt die in het algemeen een leven lang heeft geïnvesteerd in de zorgverzekeraar.
    Collega Klazen, diep respect dat je het geduld en de zelfbeheersing hebt kunnen opbrengen om te blijven proberen alles in goede (zo goed mogelijke?) banen te leiden.

  • H.M. Bronzwaer

    Psychiater

    Zo herkenbaar ! We worden ziek van de zorg zo.

  • M.G.J. van Rens

    Anesthesioloog

    Amen! Het is beschamend en intens verdrietig.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.