Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Waarom toetsing áchteraf?!

1 reactie

Gisteren reikte ik mijn hoogbejaarde patiënt bij hem thuis een glas aan, waarin ik even tevoren een oraal ‘non-therapeuticum’ had uitgegoten. Dat is een eufemistische benaming voor een dodelijke siroop waarin een overdosis barbituraat is opgelost. Hiermee verleende ik hulp bij zelfdoding bij deze mij dierbare patiënt. Hij leed ondraaglijk aan de gedachte dat zijn geestelijke vermogens nog verder zouden afbrokkelen. Dat hij mij zelfs niet meer zou kunnen vragen om hem te helpen met zelf­doding.

Hij was zijn vaardigheid om vlot te spreken, te schrijven, te lezen en te denken al verloren.

Het glas nam hij rustig ter hand en na al zijn kinderen die om hem heen zaten nog eens in de ogen gekeken te hebben, zette hij het glas aan de mond en dronk het gif welbewust, tot de laatste druppel, op.

VERDER LEZEN?

U heeft gratis en volledig toegang als

  • Lid van een wetenschappelijke vereniging
  • Lid van De Geneeskundestudent
  • Abonnee
inloggen

Lid of abonnee maar nog geen inloggegevens?

registreren

Geen lid? Bekijk de abonnementen!

abonneren

Bent u geen lid en hebt u geen interesse in een abonnement? Zes weken na publicatie wordt dit artikel voor iedereen beschikbaar om te lezen.

    Perikel insturen

    Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

    Stuur uw anekdote in

    Cookies op Medisch Contact

    Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.