Blogs & columns
René Kahn
1 minuut leestijd
Column

Zwijgen is geen goud (waard)

4 reacties

VELDWERK

Waar ligt de grens tussen zwijggeld betalen aan een patiënt (of zijn familie) en het financieel schikken van een medische klacht? Ook het laatste is in wezen een manier om de klacht buiten de openbaarheid van een tuchtcollege of een rechtszaal te houden. Beide zijn om die reden ongepast.

Waarom? Omdat het indienen van een klacht door een patiënt, en deze te laten toetsen door een rechter of tuchtcollege, het enige machtsmiddel is dat een patiënt (en zijn familie) heeft om – slechte – medische zorg aan de kaak te stellen. Dat is niet alleen een groot, maar ook een zeer noodzakelijk goed.

Gelukkig leven we in een tijd dat de patiënt mondig aan het worden is en steeds meer mogelijkheden krijgt om de hem geleverde zorg te toetsen. Hoewel we geen Amerikaanse toestanden moeten krijgen waar vergoedingen aan patiënten van vele miljoenen de zorg veel kostbaarder dan nodig maken en daarnaast leiden tot defensieve geneeskunde, is het klachtrecht een belangrijke pijler van ons zorgstelsel.

Dat recht moet op geen enkele wijze afgekocht kunnen worden. Noch direct via ‘zwijggeld’, noch indirect door een financiële schikking. Sterker, een financiële vergoeding voor medisch falen zou nooit een vervanging van een (openbare) klacht moeten zijn, hoogstens een troost. Pas wanneer we geen fouten meer maken, zouden onze patiënten er het zwijgen toe mogen doen. Tot het zover is, is niet zwijgen goud, maar spreken.

René Kahn, psychiater

psychiatrie Veldwerk
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W. van der Pol

    Ziekenhuisapotheker, Delft

    Tucht-, civiel- en strafrecht, is een recht, dat je niet kunt "afkopen". Het zou intereesant zijn indien het ziekenhuis een zaak zou aanspannen tegen de patient waarmee de vaststellingsovereenkomst is gesloten! Ik denk dat de rechter "gehakt" maakt v...an de eis en de overeenkomst op dat punt nietig verklaard. Vanwaar al die ophef, zou ik zeggen. Echt weer ketelmuziek van media, politiek en anderen over fouten in de zorg.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen Nederland

    @Van Der Pol: Het blijft natuurlijk wel dubieus dat ziekenhuizen zich van dergelijke constructies bedienen. Ik denk en hoop ook dat een rechter er binnen de kortste keren gehakt van maakt, maar dat betekent nog niet dat het erg sjiek is om dergelijke... regelingen te treffen.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen Nederland

    Overigens kreeg ik destijds in 2008 ook bijna 40.000 euro als afkoopsom geboden van het CWZ in Nijmegen als ik verder mijn mond zou houden over de opleidingssituatie, in de breedste zin van het woord. Het voorstel ligt hier nog bij mij in het archief.... Blijkbaar was ik toen ook al niet zo veel waard, en is het een methode die wel vaker gehanteerd wordt. In ieder geval heb ik tot op het bot beledigd het bod afgewezen, ook al omdat ik mijn rechten op een nieuwe opleidingsplaats er ook mee zou verspelen.

  • J. Voorburg

    bestuurder, Harderwijk

    Met een financiële schikking is niets mis!
    Ook bij klachtenbehandeling is het belangrijk om de hulpvraag van de klager goed te onderzoeken. Die hulpvraag kan heel divers zijn: uitleg over wat er misgegaan is, excuses, verbetering van het zorgproces b...evorderen, genoegdoening, financiële compensatie, et cetera.
    Jammer dat René Kahn in zijn column alles door elkaar gooit. Als een patiënt financieel gecompenseerd wil worden voor de gevolgen van een fout, waarom hem dan doorsturen naar het tuchtcollege? Daar is nog nooit een schadevergoeding toegekend. Gewoon excuses aanbieden, verbetering beloven (en waarmaken) en een reële schadevergoeding toekennen. Bij een schadevergoeding hoort over het algemeen een vaststellingsovereenkomst, waarin de partijen vastleggen wat ze zijn overeengekomen. Zorgverleners moeten vooral niet de fout maken hierin een clausule op te nemen die de klager verbiedt om over zijn klacht naar buiten te treden.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.