Iedereen een bestuurscoschap
2 reacties‘Ik was mij totaal niet bewust van de enorme wereld die zich “buiten de spreekkamer” afspeelt.’ En: ‘Het was een enorm leerzame periode die ik iedere co kan aanraden.’ Twee zinnen uit een handgeschreven bedankkaart die mijn collega-bestuurder en ik ontvingen na een coschap bij ons als raad van bestuur.
Elk jaar beginnen 2780 studenten aan een studie geneeskunde; in totaal zijn er zo’n 19 duizend mensen in opleiding tot arts. De toekomst van de zorg. Een stage biedt de kans te ontdekken wat hun rol in de zorg is. Daarna in opleiding tot verpleeghuisarts, chirurg, huisarts, verzekeringsarts, enzovoorts.
Binnen de raad van bestuur organiseren wij ook zo’n coschap. Iemand volgt ons en maakt alles mee wat wij doen. Een crisisoefening, een kwartaalbespreking, vergaderingen, een opening, bijeenkomsten met leveranciers of de or, moeilijke evaluaties. Inderdaad: soms overweldigend wat er ‘buiten de spreekkamer’ gebeurt, zoals Anne-Lotte – zij schreef de kaart – dat noemt.
Met haar opmerking geeft ze mij een advies. Alles in de zorg draait om de interactie tussen zorgverlener en patiënt. Alles daaromheen is bedoeld om dat te ondersteunen. Dit coschap ‘kan ik iedere co aanraden’, schrijft zij ook. Ik ga een stap verder. Een stage bij een rvb hoort vast onderdeel te zijn van de coschappen. Bij een zorginstelling, een zorgverzekeraar of het ministerie van VWS. Studenten geneeskunde dienen te weten hoe de organisatie van de zorg buiten de spreekkamer in elkaar steekt. Daar worden ze betere dokters van.
Jonge mensen dwingen bestuurders scherp na te denken
Jonge mensen stellen vragen bij zaken die vanzelfsprekend lijken. Ze dwingen bestuurders scherp na te denken. Het onbevangen perspectief van de relatieve buitenstaander verplicht verder te kijken dan de aangeleerde scenario’s. Overwegingen en uitgangspunten worden transparant, besluiten anders afgewogen. Dat levert betere bestuurders op. Daarom: dankjewel, Anne-Lotte.
JA Otte
Internist, Axel
En andersom? Een ”co-schap” c.q. praktijkstage patiëntenzorg voor managers/bestuurders? En bv 2-jaarlijks te herhalen...
Misschien kan het helpen wederzijds begrip te kweken en de scheiding/kloof tussen management en uitvoerders een beetje kleiner ...te maken.
WB.
Arts , Nijmegen
Bijzonder mee eens. Jaren "poli gedraaid " : veel patiënten gezien en kunnen helpen. Me soms vreselijk verbaasd over de beslissingen die het ziekenhuis maakte die niet persé gericht waren op verbetering van de patiëntenzorg. Sinds kort gedeeltelijk... in een managementfunctie waardoor een kijkje "achter de schermen" . Want zo voelt het: alsof er een scheiding is tussen uitvoerder en bestuurder. Een wereld die bijna los staat van de zorg aan de patiënt. Ben bang dat als ik lang in deze functie blijf ik ook achter dat scherm verdwijn. Hoop dat er dan een co-assistent is met lef en een scherp inzicht om me terug te brengen naar die kant van het scherm waar het uiteindelijk om gaat : die van de patiënt.