Blogs & columns
Imme Bergman
Imme Bergman
2 minuten leestijd
Blog

Laat het nietpluisgevoel niet barsten

1 reactie

Jaren geleden had ik vlak voor mijn vakantie een leergesprek met mijn toenmalige aios Hilbert. Hilbert was een beer van een vent, die zich de pis niet lauw liet maken. Hij zag eruit of hij in de sportschool woonde. Voor de assistentes was hij een soort ME als er agressieve patiënten aan de balie stonden. Hilbert kwam dan rustig aanlopen, torende boven de amokmaker uit en zei indringend: ‘Wat is hier aan de hand?’ Niets, bleek dan al gauw.

Maar goed, daar ging het gesprek niet over. We vatten het ‘nietpluisgevoel’ bij de horens. Ik vertelde dat ik recentelijk een patiënt instuurde, omdat ik het niet vertrouwde. Op de SEH werd niets gevonden en de patiënt werd vrolijk huiswaarts gestuurd. Toen ik daar lucht van kreeg en de patiënt weer had gezien, stuurde ik hem weer in. Wederom werd er niks ernstigs gevonden en een paar dagen later was het over. Mijn nietpluisgevoel werd dus niet bevestigd.

Hilbert hoorde het met een glimlach aan: ‘Daar heb je Bergman weer met zijn drammerige gutfeeling, zullen ze wel gedacht hebben.’ ‘Win a few, lose a few, maar onthoud goed: niet pluis is niet pluis tot het tegendeel is bewezen. En je zult nog aan me denken als je in een vergelijkbare situatie komt, irritante wijsneus.’ Bij een uitstekende aios neemt de bandbreedte van wat je over en weer kunt zeggen aanzienlijk toe. Tot op de dag van vandaag scheppen wij er veel genoegen in om elkaar via mail en briefkaarten (jawel) te beledigen.

Toen ik terugkwam van mijn vakantie vertelde Hilbert dat zich een situatie had voorgedaan waarbij hij sterk aan ons laatste leergesprek had gedacht. Hij had een man ingestuurd onder verdenking van een lekkend aneurysma, hoewel het beeld niet helemaal typisch was. Toen hij om halfvijf de patiënt belde hoe het was afgelopen, bleek die thuis te zijn: het kwam gelukkig van de maag en daar had hij medicijnen voor gekregen. Wat nu? Terugsturen met het risico voor lul te staan of niet insturen met het risico de volgende dag in de post te lezen dat de patiënt was overleden aan een gebarsten aneurysma… Dan maar voor joker staan.

De patiënt is met spoed geopereerd en heeft het gered. Natuurlijk klopt het nekharengevoel van huisartsen lang niet altijd, maar die conclusie is vooral achteraf makkelijk te trekken. Het leven ziet er in de achteruitkijkspiegel logisch en overzichtelijk uit, maar moet helaas door de voorruit worden geleefd. Huisartsen nemen zo’n dertig keer per dag of meer beslissingen over hun patiënten en scherpen zo hun klinische blik.

Wat ik mijn collega-specialisten mee wil geven is dit: als je als achterwacht wordt gebeld door een jonge arts-assistent die tot een totaal andere conclusie komt dan de verwijzend huisarts, dan is dat een moment om je achter de oren te krabben en toch zelf te gaan kijken, zodat we de patiënt, zoals in dit geval, niet laten barsten.

Meer van Imme Bergman

  • Imme Bergman

    Hoewel ik in het echt anders heet ben ik het wel, bijna 35 jaar huisarts. In mijn innerlijke wachtkamer zitten veel patiënten, mensen met wie ik ontroerende tot hilarische dingen heb meegemaakt. Ze hebben op deze blog gewacht. Ik heb veel van hen geleerd en ze hebben mijn leven verrijkt.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M. Hartog

    Aios Klinische Geriatrie

    Mooie les!
    U bedoelt natuurlijk in uw laatste alinea.. 'als je als achterwacht wordt gebeld door een arts-assistent, SEH-arts of collega-specialist'
    Leeftijd heeft niet veel te maken met het 'niet-pluisgevoel' en onervaren arts-assistenten zullen e...erder meer dan minder argumenten verzamelen om van uw verwijshypothese af te zien.
    Ik herinner mezelf uit mijn anios tijd een beoordeling van een patient met hevige buikpijn met goede controles en volledig normaal lab op de SEH. Toch vertrouwde ik het niet, ik opperde met enige schroom de diagnose darmischemie tegen mijn superviserende chirurg die ik aan de telefoon had. Hij vroeg me: 'moeten we deze patient NU opereren of kan het wachten?' Ik twijfelde, waarop de chirurg zei dat hij vertrouwde op mijn inschatting, ik stond immers naast de patient.
    Gelukkig kon de darm nog gered worden.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.