Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Mathijs Smit
10 maart 2011 2 minuten leestijd
Nieuws

Scepsis over hogere keuringsleeftijd rijbewijs

1 reactie

Ruud Bredewoud, arts bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), is blij met het aangekondigde onderzoek naar de gevolgen van verhoging van de keuringsleeftijd voor oudere automobilisten. ‘De gedachte dat we allemaal langer leven is juist. Maar ik bestrijd de veelgehoorde gedachte dat we ook langer gezond blijven.’

VVD en PvdA willen de leeftijdsgrens voor een medische keuring optrekken van 70 naar 75 jaar. Omdat mensen ouder worden en langer gezond blijven, zou een medische keuring na het 70ste jaar achterhaald zijn, aldus de partijen. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) zei gisteren in de Tweede Kamer in principe voorstander te zijn van een dergelijke verhoging. Maar eerst wil zij een onderzoek naar de precieze effecten door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Bredewoud, die bij het CBR beleidsverantwoordelijke is voor medische zaken, wijst erop dat langer leven niet altijd samengaat met gezondheid. ‘Zo is er tegenwoordig veel vaker sprake van suikerziekte op jongere leeftijd.’ De daaraan gerelateerde problemen met zicht en ongevoelige zenuwen kunnen de rijvaardigheid beïnvloeden. ‘Dat mensen langer gezond blijven, wordt makkelijk geroepen in Den Haag. Een hogere leeftijdsgrens is populair bij automobilisten. Maar het is goed dat het SWOV nu bekijkt of zo’n maatregel niet leidt tot meer verkeerdoden’, aldus de verkeersarts.

Bredewoud ontkent dat de maatregel is bedoeld om het CBR te ontlasten. Op dit moment geeft het instituut jaarlijks zo’n 140.000 verklaringen van geschiktheid af aan mensen van 70 en ouder. ‘Als dat afneemt, krijgen wij minder geld en neemt dus ook onze capaciteit af. Het heeft hooguit effect op de artsen die de keuringen verrichten. Zij zullen wat omzet mislopen.’ Het CBR heeft als uitvoerende instantie geen voorkeur voor handhaving of verhoging van de leeftijdsgrens, benadrukt hij.

Keuringsarts Robert Sadiek is wel een verklaard tegenstander van een ophoging van de leeftijdsgrens. ‘Het is onverstandig. Ik zie genoeg mensen die zich vitaal voelen en er goed uitzien en al jaren niet bij hun huisarts zijn geweest. In sommige gevallen blijkt er toch iets mis. Zo blijken zij soms een torenhoge bloeddruk te hebben.’ Sadiek heeft zich gespecialiseerd in rijbewijskeuringen door het hele land. ‘Ik weet uit ervaring dat er een groot verschil is tussen 70-plussers in het Gooi en in Amsterdam-West. Dat schijnt niet iedereen in Den Haag te beseffen.’

Sadiek vindt het wel noodzakelijk dat de kwaliteit en efficiëntie van keuringen verbetert, en dat de kosten omlaag gaan. Daardoor zullen oudere automobilisten een keuring als minder vervelend en duur ervaren. ‘Het NZa-tarief dat artsen mogen hanteren bedraagt ruim 76 euro. Dan kan veel goedkoper. Ik reken 25 euro.’

Mathijs Smit

Lees ook:

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
Nieuws Diabetes leefstijl & gezondheid
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • M. Torreman, specialist ouderengeneeskunde i.o., TILBURG 28-03-2011 00:00

    "In de discussie om de leeftijdsgrens van de medische keuring voor het rijbewijs naar 75 jaar of ouder te verschuiven zijn de argumenten van de VVD en PVDA divers: oude wetgeving, een opschuivende pensioenleeftijd, lagere kosten voor ouderen en langer mobiele gezonde ouderen De ANWB ondersteunt dit en verwijst naar een onderzoek van de stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid (SWOV). Dit betreft echter een op vrijwillige basis ingevulde enquête onder ouderen met de begrijpelijke uitkomst dat de leeftijdgrens veilig omhoog kan. Het MAX opiniepanel (1)laat echter zien dat 50 procent van de ondervraagden een medische keuring bij 70 jaar prima vindt. Het CBR is neutraal in deze discussie. In de komende 30 jaar gaat het aantal automobilisten boven de 70 jaar (en 75+ dus ook) echter bijna verdubbelen. De oudere leeftijdsgrens gaat dus het probleem van deze organisatie op de langere termijn niet oplossen.

    Het veiligheidsaspect missen wij. Uit de ‘Monitor verkeersveiligheid 2010’ blijkt dat in 2009 het aantal doden onder 75-plussers is toegenomen in vergelijking met 2006-2008. In de leeftijd van 60-74 is er een daling in het aantal doden te zien, maar het kleinst ten opzichte van andere leeftijdscategorieën. Het rapport ‘verkeersveiligheid 2006’ laat wel een forse stijging zien in het aantal verkeersdoden boven 60+. Deze stijgende trend bestaat in Nederland, maar ook in Vlaanderen .

    Verkeersveiligheid is ons inziens een bezwaar voor ophoging van de leeftijd. Zelfrapportage van ouderen is een magere basis voor besluitvorming, terwijl meer degelijke onderzoeken het tegenovergestelde tonen. Kortom, het verzoek om veiligheid bij de besluitvorming op de voorgrond te plaatsen en een transparante discussie te voeren op grond van solide data.

    M. Torreman, C. Coffeng, G. Elvin
    Allen specialist ouderengeneeskunde in opleiding
    (referenties op te vragen bij M. Torreman)"

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.