Laatste nieuws
Lennart de Vries
2 minuten leestijd
Nieuws

AI in Epic helpt bij beantwoording patiëntvragen

Plaats een reactie

Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) is deze maand gestart met een proef waarbij AI-taalmodel GPT-4, bekend van ChatGPT, zorgverleners ondersteunt in de beantwoording van vragen van patiënten via het elektronisch patiëntendossier (epd). Vooralsnog beperkt het gebruik zich tot een gesloten testomgeving.

‘Artsen controleren in de pilot of de door AI gegenereerde antwoorden kloppen en goed overeenkomen met hun eigen gegeven antwoorden. Het betreft ‘echte’ vragen die eerder al beantwoord werden door deze artsen’, legt epd-ontwerper Mandy Aalderink uit het ETZ uit.

‘In de toekomst zal het AI-taalmodel een conceptantwoord genereren op vragen die de patiënt stelt via het patiëntportaal. Dit conceptantwoord komt dan eerst terecht bij de zorgverlener, die het alleen nog hoeft te checken en eventueel kan corrigeren voor het wordt doorgezonden naar de patiënt. Vragen stellen via het patiëntportaal kan al, deze manier van verwerking ervan is nieuw.’

Gegevens uit dossier

Het model baseert zich hiervoor op gegevens uit het dossier van de patiënt, die beschikbaar zijn gesteld door het ziekenhuis. ‘De gegevens blijven binnen onze eigen “cloud” en zijn dus niet beschikbaar voor OpenAI of andere ziekenhuizen’, vult intensivist en AI-specialist Jessica Workum uit het ETZ aan.

De proef is een initiatief van de Amerikaanse epd-leverancier Epic, in samenwerking met Nederlandse ziekenhuizen die hiervan gebruikmaken. Epic werkt sinds kort samen met Microsoft, een van de partijen achter het bekende OpenAI dat met groot succes ChatGPT lanceerde. In de Verenigde Staten gebruiken sinds mei inmiddels zes ziekenhuizen AI-taalmodellen voor verschillende functionaliteiten, waarvan vier voor deze manier van beantwoording. De pilot in Nederland is de eerste buiten de VS.

Tijdwinst

Workum en Aalderink hopen met deze ontwikkeling uiteindelijk de administratieve last te verlichten. ‘We ontvangen nu al in ons ziekenhuis wekelijks meer dan duizend berichten met vragen van patiënten. Dat aantal gaat alleen maar toenemen. We verwachten dat deze toepassing van AI bijzonder veel tijdwinst gaat opleveren’, stelt Workum.

‘Vanwege de noviteit van de inzet van AI op dit gebied zijn er nog geen harde cijfers beschikbaar over hoe effectief deze innovatie is om de last te verlichten. Wel zijn de berichten vanuit de VS tot nu toe positief’, aldus Workum.

Een andere mogelijkheid van het AI-taalmodel is om het medische samenvattingen te laten genereren. ‘Ook hiervan volgt op korte termijn een pilot’, aldus Aalderink. Een toepassing hiervan zou bijvoorbeeld kunnen zijn om te assisteren in het opstellen van een patiëntenbrief. ‘Maar wat de uiteindelijke toepassingen hiervan gaan worden, moeten wij nog bepalen’, nuanceert Workum.

Persbericht ETZ

Lees ook

Nieuws Wetenschap EPD administratie
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.