Federatienieuws
Piet-Hein Buiting
2 minuten leestijd
voorzitterscolumn

Leren omgaan met AI

Plaats een reactie
Piet-Hein Buiting, voorzitter Federatie Medisch Specialisten
Piet-Hein Buiting, voorzitter Federatie Medisch Specialisten

Het zat er al jaren aan te komen. Al rond 1980 spraken we als medisch studenten enthousiast over de mogelijkheden die de computer kon bieden bij beslisondersteuning in de zorg. Hoe de computer ons denken zou versnellen en ons zou behoeden voor fouten. Sindsdien heeft elke generatie studenten de potentie gezien, maar ook de teleurstelling gekend dat het gewoon nog niet zo ver was. En nu is het er ‘ineens’. Artificial Intelligence (AI) in de dagelijkse praktijk van de dokter.

En het liegt er niet om: de medische chatbot van Google slaagde voor het artsexamen. Ook laat onderzoek zien dat antwoorden van AI op patiëntvragen als meer empatisch worden gewaardeerd dan de antwoorden van artsen. Ineens lijkt de sky weer the limit.

Maar laten we met twee benen op de grond blijven. Medisch-inhoudelijk blijven de antwoorden van de chatbot (nog) achter bij die van artsen. En de empathie van AI was het gevolg van het feit dat tijd nemen voor uitgebreide uitleg voor AI geen beperking is. Het kritisch denkvermogen van artsen blijft onmisbaar. Behandelbeslissingen en slechtnieuws­gesprekken kunnen en willen we niet aan AI overlaten. Toch staan we nog maar aan het begin. Uit een poll onder medisch specialisten blijkt dat 33 procent van de respondenten razend enthousiast is over AI. Vooral omdat AI het werk vergemakkelijkt. 6 procent ziet het als een hype die ze liever aan zich voorbij laten gaan. De grootste groep van de ondervraagden, 59 procent is nieuwsgierig, maar ook argwanend over AI.

Ervaring opdoen met AI gaat het beste door ervaring op te doen in de patiëntenzorg

Hoe nu verder? Het blijkt dat dat het beste gaat door ervaring op te doen in de patiëntenzorg van alledag en te leren van de praktijk. Op veel plaatsen wordt al gewerkt met AI. Van deze ervaringen kunnen we leren. Voor de podcast van de FMS sprak ik met ondernemer en (niet praktiserend) anesthesioloog Bart Geerts en radioloog Carolien Toxopeus. Hun interesse komt voort uit de zoektocht naar hoe iets beter of gewoon handiger opgelost kan worden. Carolien werkt in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis met een algoritme dat patiënten met een long­embolie er op de ct-scan sneller uitpikt. ‘Die snelheid is relevant bij alle spoedzorg. Patiënten met bijvoorbeeld een hersenbloeding kunnen we tot 70 procent sneller beoordelen.’

Bart Geerts werkt aan een toepassing die de kans op infectie na een operatie sneller kan vaststellen. ‘Nu kunnen we ongeveer op de vijfde dag na een operatie zien of de patiënt een infectie heeft. Met de AI-toepassing willen we de kans daarop op dag een of twee helder krijgen. De patiënten met een verwaarloosbare kans op een infectie kunnen dan bijvoorbeeld sneller naar huis.’ Mooie voorbeelden waarin AI medisch specialisten ondersteunt in hun dagelijkse werk.

Voor medisch specialisten die nog niet overtuigd zijn, heeft radioloog Toxopeus een goede tip: ‘Durf vooral vragen te stellen. Op die manier leer je waar collega’s tegenaan lopen en waarom ze twijfels hebben. En in dat gesprek kun je ook bespreken hoe AI ons in ons vak kan ondersteunen.’ Samen ervaring opdoen dus en kritisch blijven. Eigenlijk niets nieuws onder de zon.

Luister hier de podcast over AI in de zorg.

FMS
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.