De dood van de filmproducent
Plaats een reactieDe boom in het land van de Toraja leest als een film die je gerust twee keer kunt zien om alle beelden meticuleus op je in te laten werken.
Twee goede vrienden van begin 50 – de één filmregisseur, de ander filmproducent – raken in een kramp doordat de filmproducent, Eugène, een ‘gemene kanker’ blijkt te hebben. Binnen een jaar is hij dood. Eugène heeft een woest leven achter de rug, met vijf kinderen van vijf verschillende vrouwen. De verteller, die het ontstaan van kanker wil bevroeden, komt in contact met de 28-jarige arts Elena. Ze blijkt zijn overbuurvrouw van een verdieping lager. Dit personage is letterlijk gegrepen uit het leven van de befaamde schrijver én filmregisseur Philippe Claudel. Alleen is de liefdesrelatie die erop volgt volledig ontsproten aan diens fantasie.
De bespiegelingen in zijn filosofische roman, bijvoorbeeld over de veroudering van het lichaam, zijn voortreffelijk. Claudel grossiert in luisterrijke zinnen als: ‘De kanker had zich genesteld in de kier die de liefde had achtergelaten.’
Deze prachtige roman gaat over onszelf, de tijd, die telkens met nieuw leven begint. In de film waaraan de regisseur – ter nagedachtenis aan Eugène – werkt, heeft een zekere Paul een robot besteld met alle beschikbare data van alle netwerken: een vriendelijke grijsaard die alles weet. Misschien een reïncarnatie van God? De staat besluit Paul zijn robot af te nemen om die vervolgens te vernietigen.
De boom in het land van de Toraja, Philippe Claudel, De Bezige Bij, 208 blz., 18,99 euro.
Bestel direct bij bol.com: Paperback € 18,99
- Er zijn nog geen reacties