Reacties
1 minuut leestijd
ingezonden reactie

Fouten met medicijnen in ziekenhuizen

1 reactie

Wanneer een patient in een ziekenhuis wordt opgenomen doen zich voortdurend problemen voor met de medicatie.

De meegenomen medicijnen,die in gebruik zijn worden vaak vervangen door de in het ziekenhuis protocol identieke medicijnen. Veranderingen van medicijnen worden medegedeeld aan de patient,die daar zelf geen zicht meer op heeft. Verschillende keren per dag worden door verpleegkundigen medicijnen aan het bed verstrekt en de patient zelf heeft daar geen controle over. Regelmatig worden verkeerde medicijnen verstrekt of juist niet verstrekt. Wisselende medicamenten zoals antistolling en insuline gaan vaak fout.(tijdstip,hoeveelheid)

Bij ontslag worden medicijnen mee gegeven(bv voor 1 of 2 dagen) en ook daar blijken fouten regelmatig voor te komen. Veranderingen van medicijnen worden vaak beslist bij de visite aan het bed. Aangezien alles per computer gaat ,is de levering door apotheken meestal wel in orde,maar de patient is afhankelijk van de nauwkeurigheid van de verstrekkende verpleegkundige. Vroeger hing aan het bed de zgn medicijnlijst,waarop ook temperatuur en bloeddrukwaarden stonden evenals de allergie. Bij iedere verstrekking van medicijnen aan het bed,werd er afgestreept op de lijst en kon met de patient worden overlegd ,indien nodig. Dit voorkomt enorm veel fouten en was voor mij reden een bezoek aan onze minister van volksgezondheid te brengen om te vragen die medicijnlijst verplicht weer in te voeren,maar de minister is terecht van mening dat dit een beslissing moet zijn van het ziekenhuis zelf. Daarom pleit ik voor de herinvoering van de medicijnlijst aan het voeteinde van het ziekenhuisbed in de overtuiging dat dit enorm veel fouten kan voorkomen. Ik kan tientallen voorbeelden geven van missers,die daardoor zouden zijn voorkomen. OPROEP AAN ALLE ZIEKENHUIZEN:VOER DIE MEDICIJNLIJST WEER IN ,al is het maar voor enkele maanden op proef,dan worden erg veel fouten voorkomen.

Dr J Stork,internist

ingezonden reactie
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Wim van der Pol

    ziekenhuisapotheker np, Delft

    Collega Stolk heeft gelijk. Een bedlijst geeft de behoefte weer om de informatie bij de patient in analoge vorm aanwezig te hebben. Inmiddels zijn ziekenhuizen al heel ver met de digitale vorm. Maar het is zeker nuttig en wellicht tijd om de gehele l...ogistiek van de medicatie van apotheek naar patient kritisch te bekijken. Bedbezorgd, net als Thuisbezorgd. Daarbij zou je kunnen denken aan kleinere verpakkingen (voor 5 dagen bijv.) op naam van de patient, beheerd op de kamer, incl. thuismedicatie die doorgebruikt kan worden en weer meegegeven kan worden. Het voordeel is dat de medicatie door minder handen gaat, gelijk blijft in herkenning door de patient, en het moment van toedienen iets meer tijd krijgt en aandacht in plaats van neerzetten op het nachtkastje vanuit de medicijnkar en maar zien wanneer de patient deze inneemt. Deze werkwijze komt tegemoet aan het verzoek van dr Stolk omdat dan de werkelijke innametijd en innamehoeveelheid kan worden vastgelegd bij het bed, en niet zoals nu vaak gebeurt op de kar op basis van afgeven.
    En wanneer we dan toch in de sfeer van visies blijven (zoals het visiedocument FMS), dan beschouw ik de intake van het geneesmiddel als een verrichting, een medische verrichting, keer op keer. Dat mag niet zo achteloos plaatsvinden als het nu vaak gebeurt. Een verrichting met een tarief en de nodige veiligheidshandelingen. Net als de X-stralen van een radioloog. Die krijg je ook niet zomaar toegediend.
    zie: Idee: met koffertje vol pillen het ziekenhuis in. Trouw 2010/01/21

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.