Blogs & columns
Hugo Keuzenkamp
1 minuut leestijd
Column

Waarden en normen

2 reacties

In ons ziekenhuis zijn we al een tijd bezig met de vraag naar de optimale besturing. Dat is eigenlijk het zoeken naar de heilige graal. Ziekenhuizen zijn notoir lastige organisaties, met een delicaat evenwicht tussen de drie machten: de professional, de bestuurder en (toegegeven, op enige afstand) de patiënt.

Ik ken bestuurders die een hekel aan artsen hebben. En artsen die een hekel aan patiënten hebben. En patiënten? Die zijn gewoon ziek. Als het goed is merken ze niet dat een ziekenhuis ook nog eens bestuurd wordt. Maar ze merken wel wat van de waarden en normen die in het ziekenhuis leven. Die waarden en normen zijn bepalend voor de besturing. Dat is een inzicht dat ik overigens pas in de loop van de jaren heb gekregen.

Waarden en normen beginnen met heel kleine dingen. Elkaar groeten en aanspreken – ook als het ongemakkelijk is. Kritiek zien als uitnodiging om te verbeteren, in plaats van een aanval op de macht. Collegialiteit: als de ander een probleem heeft, dan is dat ook jouw probleem. De beste parkeerplaatsen aan de patiënten gunnen.

Bestuurders en artsen in ziekenhuizen zijn momenteel druk doende om de besturing per 2015 opnieuw in te vullen. Mijn indruk is dat het daarbij nauwelijks gaat over de waarden en normen die je in een ziekenhuis moet koesteren. In plaats daarvan lijkt het normenkader van de belastinginspecteur leidend. Dat wordt vertaald naar besturingsmodellen, die vooral fiscaal beoordeeld worden. Of de besturing van een ziekenhuis daar beter van wordt, mag ernstig worden betwijfeld.


Hugo Keuzenkamp, bestuurder


  • Overzicht Veldwerk-columnisten
  • Meer van Hugo Keuzenkamp

Veldwerk
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.W.A.P. van Hoogstraten

    Radioloog, DIEPENVEEN Nederland

    Geachte heer Keuzenkamp,

    in ons ziekenhuis groet iedereen iedereen, heeft de patiënt de beste parkeerplaats en zijn problemen gezamenlijk problemen. En dat in een omgeving waar dokters vrijgevestigd zijn en marktgericht willen denken in het belang v...an het ziekenhuis en uiteraard de patiënt. Fiscaliteit is het probleem van de bestuurders. Niet van de patiënt en niet van de dokters.

  • L.J. Bakker

    medisch specialist, LOOSDRECHT Nederland

    Hmmm, mijn waarneming is toch anders. Het fiscale gebeuren is inmiddels bijzaak geworden. Maar de geest is wel uit de fles. De medisch specialisten staan te popelen om meer verantwoordelijkheid en zeggenschap te hebben en medisch inhoudelijk en bedri...jfsmatig de ziekenhuizen een nieuwe impuls te geven. Dat gaat nadrukkelijk over klantgerichtheid en de wens om het ziekenhuis van A tot Z een healing environment te laten zijn. Waar je als patient beter wordt maar je ook direct beter voelt. Dit gaat dus wel om normen en waarden als onderdeel van een integrale visie vanuit de medische staf en al lang niet meer over de fiscale haarkloverij die ooit de aanleiding was. Als bestuurder zou ik die ontwikkeling omarmen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.