Waardeloze prijzen
Column
Plaats een reactieKennis is macht. Hoe meer kennis beschikbaar is, en hoe beter deze is verdeeld, hoe groter het welzijn van de mensen met al die intellectuele bagage. Dat is althans een breed verspreid geloof in onze verlichte samenleving.
Economen vinden het vanzelfsprekend dat mensen beter af zijn als ze alle informatie hebben over producten en hun prijzen. Er komen dan betere transacties tot stand. Onder dat motto heeft verzekeraar CZ besloten om prijzen van ziekenhuisproducten openbaar te maken. Transparantie, hoera!
Goed bedoeld, maar dom gedaan. Mijn ziekenhuis, zo hoor ik regelmatig tijdens de onderhandelingen met verzekeraars, heeft verschrikkelijk hoge verkoopprijzen (nu horen alle ziekenhuisbestuurders dat van verzekeraars, maar bij ons is het echt waar). Echter, prijzen zeggen niet zoveel als we het product niet kennen. Ons product is een verschrikkelijk zuinig zorgbeleid: we zijn best practice op het gebied van zinnige zorg en, hoe is het mogelijk, realiseren in West-Friesland ondanks die hogere prijzen de laagste schadelast per inwoner van Nederland. Er zijn verzekeraars die daarom graag met ons contracteren, en weten dat bijvoorbeeld een bovengemiddelde prijs voor een klinische galblaasoperatie niet erg is als operaties veel vaker dan gemiddeld in dagbehandeling plaatsvinden. De casemix en behandelpraktijk zijn bepalend voor de zorgkosten.
Maar ga dat een patiënt eens uitleggen, die bij CZ niets ziet over praktijkvariatie, conservatief behandelen, casemix. En die patiënt moet ook nog eens chocola maken van een declaratiesysteem waar artsen al moeite mee hebben, en dat al helemaal niet bedoeld is als productclassificatie voor gewone burgers. DOT’s zijn heus niet slecht voor het verkeer tussen zorgaanbieder en verzekeraar, maar waardeloos voor de prijsbewuste patiënt.
- Er zijn nog geen reacties