Overdrijven is ook een vak
3 reactiesAmechtig hinkend komt hij vanaf zijn stoel in de wachtkamer naar mijn spreekkamer gestrompeld. Status na decompressie spinale zenuw in de lumbale wervelkolom. Ik interpreteer dit overdreven getrek met het been als ‘ik heb nog best wel wat pijn, maar ik zal laten zien dat het me ECHT WEL hindert en dat ik ECHT WEL last heb’.
Toen ik nog een jong neurochirurgje was kon ik me ergeren aan dit vertoon van onvrede (‘zeg dat dan gewoon’) en deed ik net of het me niet opviel. Ik maakte zelfs nog weleens de fout om te vragen: ‘En? Heeft de operatie geholpen?’ Dat hielp mij in elk geval van de regen in de drup en leverde zelfs – in een uitzonderlijk geval – weleens een klachtenbrief op.
Ik heb geen zin om mee te doen aan het theater
Waar de gemiddelde patiënt mij ‘lekker duidelijk’ vindt, heeft een dergelijke patiënt me ooit ‘arrogant’ genoemd met als kanttekening dat ik ‘geen oog had voor de patiënt’. Nou, ik had er wel oog voor, maar geen zin om mee te doen aan het theater.
Tegenwoordig pak ik het heel anders aan. Vol medeleven zeg ik: ‘Nou, dat ziet er niet goed uit, u loopt echt nog beroerd.’ Zienderogen gaat het trekkenbenen over in een vrijwel normale tred. Meestal probeert de patiënt mij dan te ‘troosten’: ‘Nou, het is toch al wel een heel stuk beter hoor dokter, u had me twee weken geleden moeten zien.’
Blijkbaar bestaat de behoefte om de zorgverlener stevig te doordringen van het feit dat er iets loos is. Overdrijven van het euvel is bij sommige mensen daar kennelijk de geschikte tool voor.
Meer van Carmen Vleggeert-Lankamp:
Ambulance verpleegkundige , Eindhoven
Overdreven?
Is het wellicht soms nodig om uberhaubt binnen te komen?
Of is de poli neurochirurgie wel toegankelijk en bereikbaar? Ook voor de patiënt die nog wel kan lopen?
Ik heb het idee dat dat overdrijven vaak nodig is van de patiënt. Anders... belanden ze ergens onderop een stapel van mensen die niet hard genoeg (willen) roepen.
Heb wat meer empathie, ga het gesprek met ze aan en kijk wat ze beweegt om zich zo voort te bewegen.
5 minuutjes daadwerkelijk praten met de patiënt kan een hoop helpen. En voorkomt gelijk klachten.
Wat niet helpt is deze gedachtengang of deze blog. Die zorgt eerder voor klachten. immers zullen uw patiënten deze ook gewoon lezen zodra ze de naam van de arts googlen.
G.J. Bos
revalidatiearts
Beste Carmen, wat een negatieve blik op de patient. Alsof die het volledig bewust doet om jou een hak te zetten. Althans zo komt je tekst op mij over. Ik denk dat het onbewust gedrag is nadat ze net een ingreep hebben ondergaan. Voor jou misschien d...agelijkse kost, voor hen bijzonder en spannend. Iets meer mededogen is wel op zijn plaats lijkt me.
Ben benieuwd naar je reactie. Over het algemeen lees ik graag je stukjes voor Medisch Contact en deze verbaast me.
psychiater, Heerenveen
Je kunt het overdrijven noemen maar je kunt het ook 'lekker duidelijk' noemen...
H. v.d. Pol