KNMG: Houvast voor artsen
Plaats een reactieEen belangrijke taak van de KNMG is het verduidelijken van professionele normen en verantwoordelijkheden van artsen. Dat gebeurt op verschillende manieren: door persoonlijk advies aan leden van de KNMG die de Artseninfolijn bellen, door cursussen en symposia te organiseren en standpunten en richtlijnen te publiceren. In 2004 heeft de KNMG over een aantal onderwerpen standpunten ingenomen of richtlijnen opgesteld. Een overzicht.
- De richtlijn beroepsgeheim en politie/justitie. Het komt regelmatig voor dat artsen met vragen over hun patiënten worden benaderd door politie of justitie. Het kan gaan om patiënten die slachtoffer zijn van een misdrijf, maar ook om patiënten die mogelijk zelf een misdrijf hebben gepleegd. In de praktijk roept dit tal van vragen op over het beroepsgeheim van de arts. Mag de arts eigenlijk wel informatie geven aan politie en justitie? En zo ja, onder welke voorwaarden? Op deze vragen geeft de nieuwe richtlijn een antwoord (zie ook Medisch Contact 51/2004: 2043-5).
- De richtlijn online arts-patiëntcontact. Steeds vaker is het mogelijk om via het internet met artsen te communiceren. Enerzijds is dat gemakkelijk, in het bijzonder binnen bestaande arts-patiënt-relaties. Anderzijds houdt online-communicatie risicos in voor de kwaliteit van de geboden zorg. Dat laatste is vooral aan de orde als een arts online medicijnen voorschrijft zonder dat er sprake is van een eerdere relatie tussen patiënt en arts. Op verzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft de KNMG een richtlijn opgesteld. Daarin staan de voorwaarden omschreven waaronder online-communicatie tussen arts en patiënt mogelijk is, zowel binnen als buiten bestaande behandelrelaties.
-Document Knelpunten bij levensbeëindiging. Op 3 juni 2004 organiseerde de KNMG een drukbezocht en inhoudelijk succesvol symposium over knelpunten bij levensbeëindiging. Aan de orde kwamen onder meer het functioneren van de toetsingscommissies, het zwart-witkarakter van de Euthanasiewet, levensbeëindiging zonder verzoek, terminale sedatie en euthanasie bij demente patiënten. Ter gelegenheid van het symposium publiceerde de KNMG over deze en andere onderwerpen een knelpuntendocument. Daarin staan suggesties voor verbetering van knelpunten uit de praktijk van levensbeëindiging (zie
).
-Leidraad gegevensbeheer en -verkeer voor huisartsendiensten-structuren (HDS en). Deze leidraad heeft de KNMG ontwikkeld in opdracht van en in samenspraak met de LHV. Aanleiding was het sterk toegenomen aantal HDS en en huisartsenposten en de vragen die in dat verband leven over het omgaan met patiëntengegevens. De leidraad geeft een overzicht van de algemene wettelijke uitgangs-punten en werkt vervolgens deze uitgangspunten voor een aantal onderwerpen verder uit. In een bijlage bij de leidraad zijn tal van praktische hulpmiddelen (zoals voorbeeldbrieven en -formulieren) opgenomen. De leidraad is op 13 december aangeboden aan de opdrachtgever. De LHV zal zorgdragen voor verdere bekend_making en verspreiding van de leidraad.
-Meldplicht klachtencommissies. Tezamen met een groot aantal klachtencommissies en brancheorganisaties heeft de KNMG zich verzet tegen het wetsvoorstel dat klachtencommissies verplicht ernstige klachten aan de Inspectie te melden. Gevreesd wordt dat deze meldingsplicht negatieve effecten heeft op de klachtenbehandeling en ook de verantwoordelijkheden van klachtencommissies en zorgaanbieders ten onrechte vermengt. Inmiddels heeft de Eerste Kamer laten weten alleen akkoord te willen gaan met een wetsvoorstel waarin de meldplicht is afgezwakt. Daaraan wordt nu door het ministerie van VWS gewerkt.
Voor meer informatie over deze richtlijnen en standpunten van de KNMG kunt u contact opnemen met het secretariaat van de beleidsafdeling (mw. Oettie Draaisma, tel. 030 282 3765).
- Er zijn nog geen reacties