Laatste nieuws
Sophie Niemansburg
Sophie Niemansburg
1 minuut leestijd
Nieuws

Veel contact met de huisartsenpost? Dan vaak psychische problemen

2 reacties

Patiënten die meer dan twintig keer per jaar contact hebben met de huisartsenspoedpost blijken vaker niet-urgente vragen te hebben, en vaker psychische problemen, in vergelijking met niet-frequente gebruikers. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel.

Het onderzoek van het Nivel had als doel de kenmerken van ‘frequente gebruikers’ van de huisartsenpost te vergelijken met de ‘normale’ spoedpostgebruiker. Een frequente gebruiker definieert het Nivel als iemand die meer dan twintig keer per jaar contact heeft met de huisartsenpost. Uit het onderzoek blijkt vervolgens dat een kwart van de frequente gebruikers contact opneemt wegens psychische problemen, voornamelijk angstklachten. Dat is meer dan bij de gemiddelde huisartsenpostgebruiker, waar psychische problemen slechts bij 2 procent de reden van contact is. Daarnaast constateert het Nivel dat frequente gebruikers minder vaak (in 50% van de gevallen) een urgente zorgvraag hebben dan niet-frequente gebruikers (twee derde van de gevallen). Het blijft dan ook vaker bij alleen een triageconsult bij frequente gebruikers dan een visite of consult op de post.

Daarnaast stelt het Nivel vast dat, hoewel het om een kleine groep patiënten gaat, de impact op de post vanwege de hoge frequentie van de contacten toch groot kan zijn. Frequente gebruikers waren in 2022 namelijk verantwoordelijk voor 2 procent van alle contacten die de huisartsenpost heeft. Lotte Ramerman, onderzoeker van het Nivel, licht die bevinding toe: ‘Onze analyses laten zien dat deze specifieke groep patiënten bijdraagt aan de steeds verder toenemende drukte op de huisartsenspoedpost. We hebben de resultaten ook voorgelegd aan een aantal huisartsenspoedposten. Daar bleek dat er op veel verschillende manieren wordt omgegaan met deze groep mensen, die veelal psychische problemen hebben. Daar merkten we de behoefte aan onderlinge uitwisseling en handvatten over hoe ze deze patiëntengroep het beste kunnen helpen.’

In 2022 had 16,1 procent van de Nederlanders minimaal één keer per jaar contact met de huisartsenspoedpost. Onder contact verstaat het Nivel een triageconsult (vaak telefonisch), een consult met de huisarts of een visite. Voor het onderzoek gebruikte het Nivel de gegevens van 28 huisartsendienstenstructuren.

Lees ook

Nieuws psychiatrie Nivel
  • Sophie Niemansburg

    Sophie Niemansburg werkt sinds 2022 als journalist bij Medisch Contact Ze schrijft onder meer voor de rubrieken tucht en wetenschap. Ook bespreekt ze regelmatig een tuchtzaak in de wekelijkse podcast van Medisch Contact.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    Is het grotendeel van de consulten bij de huisarts niet "angst", ik ben bang ziek te zijn, dus ga ik naar mijn huisarts. Daarmee bedoel ik de gewone consulten gedurende de dag. In de nacht zal die angst nog wel uitvergroot worden bij deze groep patië...nten, die waarschijnlijk niet kunnen slapen en in hun angst en stress gaan hyperventileren en hartkloppingen krijgen. Best wel naar als je dat 's nachts gebeurt. Helemaal verklaarbaar lijkt me deze cijfers.

  • A. de Visser

    Huisarts

    Mooi dat dat nu onderzocht is, maar iedereen die weleens op een HAP gewerkt heeft weet dit natuurlijk al lang.
    Het zou interessant zijn om van de onderzoekers te vernemen wat we met deze kennis kunnen doen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.