Laatste nieuws
1 minuut leestijd
Nieuws

Werking no-claim berust op misverstand

Plaats een reactie

De no-claimregeling vermindert de medische consumptie vooral doordat mensen niet goed op de hoogte zijn van de inhoud van de regeling. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Nivel.

Het consumentenpanel van Nivel ondervroeg begin dit jaar 849 ziekenfondsverzekerden over de no-claimregeling (zie

www.nivel.nl

). Een kwart van hen bleek niet te weten dat een no-claim van 255 euro in januari van dit jaar is ingevoerd voor deze categorie verzekerden. De overige ondervraagde personen waren wel op de hoogte van de invoering, maar blijken weinig te weten over de inhoud. Slechts één panellid wist van 14 voorgelegde situaties precies of ze wel of niet onder de no-claimregeling vallen. Bijna de helft van de ondervraagden (41%) denkt ten onrechte dat ook het huisartsenbezoek onder de regeling valt. Die uitkomst komt overeen met de resultaten van een onderzoek dat zorgverzekeraar Agis eerder uitvoerde.



Nivel-onderzoekers Evelien van der Schee en Diana Delnoij vragen zich af of de no-claim enig effect zal hebben. In de huidige opzet vallen alleen kosten van vervolgonderzoek onder de no-claimregeling. Als mensen eenmaal een huisarts hebben geraadpleegd, laten zij zich grotendeels leiden door diens oordeel. Mogelijk stellen sommige mensen het bezoek aan een huisarts uit of af omdat ze denken dat die ook onder de no-claim valt. Besparingen die daaruit voortvloeien, berusten evenwel op een misverstand. De no-claimregeling gaat volgend jaar voor alle verzekerden gelden. << RC


Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.