Laatste nieuws
Mariëlle A-Tjak
3 minuten leestijd
Federatienieuws

NVAB: Ophelderingscampagne NVAB Bedrijfsartsen in de frontlinie voor goede arbocuratieve zorg

Plaats een reactie

In juni van dit jaar hebben wij in MC uw aandacht gevraagd voor de Ophelderingscampagne van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB), die toen van start ging. Hoog tijd dus om u bij te praten en u uit te nodigen om actief mee te doen aan deze campagne. Inmiddels is er namelijk een goede patiëntenfolder beschikbaar voor uw wachtkamer. De folder bevat betrouwbare en toegankelijke informatie over het werk van uw collegae-bedrijfsartsen, waarmee u ongetwijfeld uw voordeel kunt doen. In het directe belang van onze gezamenlijke patiënten.

Als u onze speciale campagnewebsite www.jebedrijfsarts.nl al eens heeft bezocht, weet u dat u daar veel informatieve onderwerpen kunt vinden over het werk van de bedrijfsarts, gezien vanuit de gezichtshoek van de werknemer en van de werkgever. Wat mogen patiënten wel en niet van hun bedrijfsarts verwachten? Waar kan men terecht bij verschil van mening of bij kritiek? Hoe kunnen we de onderlinge communicatie verbeteren? Vragen waarmee u in uw praktijk ongetwijfeld ook wel eens wordt geconfronteerd.

Actief werken aan een gezond werkend Nederland
De curatieve geneeskunde en de bedrijfsgeneeskunde hebben duidelijke raakvlakken in de zorg. Toch realiseert u zich misschien niet elke dag dat u de bedrijfsarts van uw patiënt soms goed kunt inschakelen. Dat de bedrijfsarts veel kan betekenen voor uw patiënt. Bijvoorbeeld door in situaties van chronische ziekte of bij tijdelijke beperkingen de werkgever te helpen bij het geven van goede aandacht en het zoeken van maatwerkoplossingen. Door om begrip en steun te vragen. Door functieaanpassingen te adviseren en soms ook door te begeleiden naar ander werk. De bedrijfsarts kan ook, op basis van -  misschien wel door u vastgestelde en doorgegeven - informatie over schadelijke factoren in het werk, stimuleren dat er preventieve maatregelen worden genomen. Zodat we ook binnen de gezondheidszorg een actieve bijdrage kunnen leveren aan de aanpak en de preventie van gezondheidsschade bij onze werkende bevolking.

Schouder aan schouder tegen WAO-instroom


In Nederland is een verschuiving aan de gang in het denken over verzuim en het waarderen van werk. Het is nog niet zo lang geleden dat wij zieke werknemers rust gunden om van hun ziekte te genezen of ze in de luwte hielden om bij te komen van de problemen die zij op hun levenspad of in het werk tegenkwamen. Ongewild hebben wij artsen bijgedragen aan een hoog landelijk verzuimpercentage en een grote WAO-instroom. Het ziekmakende effect van die opstelling en het sociale isolement van een laagdrempelige WAO hebben we inmiddels leren kennen. De structurerende, therapeutische en betekenisgevende kracht van werken hebben we opnieuw ontdekt. Gezond werk maakt ook gezond; maatschappelijke participatie en een dagstructuur via werk zijn in de regel sterk gezondheidsbevorderend.


Als u deze mening deelt, loont het dus de moeite om schouder aan schouder het onderste uit de kast te halen om de arbeidsongeschikte patiënt te helpen en te stimuleren bij een voorspoedige reïntegratie in het werk. Hier ligt een gezamenlijk belang van alle artsen om elkaars kennis en deskundigheid te gebruiken ten dienste van de patiënt. De werkende patiënt mag erop vertrouwen dat zijn of haar medisch specialist en huisarts zich realiseren dat de patiënt ook een bedrijfsarts heeft. En dat het juist de bedrijfsarts is die de vertaling kan maken van klacht naar beperking in werk en die er vervolgens voor kan zorgen dat met die beperking rekening kan worden gehouden. En dat het ook de bedrijfsarts is die kan (laten) onderzoeken hoe de patiënt kan worden beschermd tegen schadelijke invloeden. En die in de gaten kan houden en bewaakt of iedereen zich aan de afspraken houdt.

Een heldere, zichtbare rol
Het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van de werknemer zijn in essentie de kerntaken van de bedrijfsarts. Door dat te doen en dat goed te doen, samen met de collegae-medisch specialisten en huisartsen, dragen bedrijfsartsen bij aan een gezonde beroepsbevolking en aan gezonde bedrijven. Zichtbaarheid en adviesvaardigheden van de bedrijfsarts zijn daarin van groot belang. De NVAB start daarom dit najaar communicatievaardigheidstrainingen om onszelf daarin te verbeteren.

Met deze doelen voor ogen doet u toch zeker mee met Ophelderingscampagne van de NVAB? Wij nodigen u dan ook van harte uit om de website te bezoeken en de folder die is gemaakt voor de werknemers in Nederland, op te vragen en uit te delen aan uw patiënten. U ziet hier een afbeelding van de folder en u kunt deze folder heel eenvoudig bestellen bij het secretariaat van de NVAB (040 2481322 of 

nvab@planet.nl

) of down-loaden via de campagnewebsite

www.jebedrijfsarts.nl

.

Mariëlle A-Tjak,


bedrijfsarts en Projectleider Ophelderingscampagne


(oud-voorzitter NVAB)


Bestel deze patiëntenfolder via

www.jebedrijfsarts.nl

.


Federatienieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.