Laatste nieuws
Sophie Broersen
2 minuten leestijd
Wetenschap

Minder suikerhoudende dranken na flinke campagne

Plaats een reactie

Het is mogelijk om met een uitgebreide campagne de verkoop van suikerhoudende dranken te verlagen. Dat blijkt uit een observationele studie die Marlene Schwartz e.a. uitvoerden in de VS. Ze beschrijven de resultaten in JAMA Internal Medicine.

Ze vergeleken de supermarktverkoop van suikerhoudende dranken en lightvarianten in een provincie waar een flinke campagne was opgezet met de verkoop in een nabijgelegen gebied. De vergelijkbaarheid van de supermarkten stelden ze vast in het jaar voorafgaand aan de start van de campagne. Op allerlei manieren, via mailings, sociale media, advertenties op televisie en op billboards, maar ook via scholen, kinderopvanginstellingen, artsen en tandartsen, sportclubs en maatschappelijke verenigingen, werd de boodschap overgebracht dat mensen minder suikerhoudende dranken moesten innemen.

In de drie jaar dat de campagne liep, nam de supermarktverkoop van gewone frisdrank in het campagnegebied met bijna 20 procent af, terwijl het in het controlegebied hetzelfde bleef. Ook de verkoop van fruitdrankjes en fruitsap ging harder achteruit. Lightfrisdrank en sportdrankjes gingen er ook minder over de toonbank, maar niet significant anders dan in het controlegebied. Of de totale suikerintake ook afnam in het campagnegebied is niet met zekerheid te zeggen, omdat alleen naar de verkoop van bovengenoemde dranken in supermarkten is gekeken. Het kan natuurlijk zo zijn dat mensen ter vervanging andere dingen gingen drinken of eten die ook een negatief effect kunnen hebben.

Er zijn aanwijzingen dat suikerhoudende dranken een rol spelen bij het ontstaan van overgewicht, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Het is mooi dat de intake van suikerhoudende dranken op deze manier te beïnvloeden valt, zeker in het licht van een ander onderzoek dat deze week in JAMA verschijnt. Daaruit blijkt dat de afgelopen decennia de prevalentie van overgewicht en obesitas in de VS is toegenomen, maar dat de mensen om wie het gaat, minder vaak proberen af te vallen. Het is gissen naar de reden daarvoor: wordt overgewicht meer geaccepteerd dan vroeger? Of doen mensen geen poging meer, omdat steeds meer mensen al langdurig kampen met overgewicht, en gedesillusioneerd zijn geraakt door mislukkingen in het verleden? Dan is een aanpak van de omgeving met campagnes die op verschillende niveaus ingrijpen nog belangrijker.

JAMA Intern Med, 2017. Doi: 10.1001/jamainternmed.2016.9650

JAMA, 2017. Doi:10.1001/jama.2016.20036


lees ook

Wetenschap
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.