Laatste nieuws
2 minuten leestijd
huisartsgeneeskunde

Inspectie: ''Huisartsenzorg stuurloos''

Plaats een reactie

De Inspectie voor de Gezondheidszorg maakt zich grote zorgen over de huisartsgeneeskunde, blijkt uit een artikel in MC deze week. Volgens de inspectie is de huisartsgeneeskunde stuurloos. Daar zijn zowel de LHV als de NHG het niet mee eens. Hans van Santen, vice-voorzitter van de LHV: ‘Dat is mij veel te sterk. Er is absoluut geen sprake van uitholling van ons vak. Mag ik erop wijzen dat uit onderzoek blijkt dat ook de patiënttevredenheid nog onverminderd groot is?’



Arno Timmermans, medisch-directeur van het NHG en zelf huisarts: ‘Ik zie dat de inspectie oprecht bezorgd is over de huisartsenzorg. Maar ‘stuurloos’, dat is onzin. Wij benaderen de huisartsgeneeskunde vanuit een duidelijke visie: de Toekomstvisie Huisartsenzorg van de LHV en het NHG. Het is wel zo dat er vanuit de maatschappij tegengestelde vragen komen. Daarom ben ik het wel met de inspectie eens dat er een discussie moet worden gevoerd. Dat moet dan wel met alle partijen zijn; ook met de zorgverzekeraars en de overheid.’


De inspectie schrijft dat er voor de centrale huisartsenposten nog niet meer dan een kapstok is geformuleerd om het kwaliteitssysteem aan op te hangen. Dat vindt het NHG een beetje flauw. ‘De huisartsenposten zijn inderdaad als paddestoelen uit de grond geschoten. Maar het is denigrerend om te zeggen dat het kwaliteitssysteem slechts een kapstok is. Er zijn instanties die al meer dan honderd jaar bestaan en nog steeds niet zo’n kwaliteitssysteem hebben. Overigens hebben wij de inspectie herhaaldelijk uitgenodigd voor een gesprek over het kwaliteitsbeleid van huisartsenposten, maar zij is daar nooit op ingegaan.’ De LHV vindt net als de inspectie dat huisartsenposten aan goede kwaliteitseisen moeten voldoen. Van Santen: ‘De LHV en het NHG werken daar met de dienstenstructuren hard aan.’


De inspectie zegt dat callcenters een risicovol instrument zijn. Van Santen is het daar niet mee eens. ‘Het is een nieuwe ontwikkeling die we natuurlijk goed moeten volgen. De huisarts blijft verantwoordelijk, niet alleen op papier, maar ook in werkelijkheid. Ook tijdens ANW’s moet en zal generalistische, continue en persoonsgerichte zorg uiteraard gewaarborgd blijven.’ Timmermans van het NHG vindt dat vooral landelijke callcenters een slechte ontwikkeling zijn. ‘Landelijke callcenters opereren te veel van een afstand. Er is geen kennis van de lokale situatie, daardoor is er te weinig betrokkenheid. Dat leidt tot slechtere zorg.’


De LHV beschouwt de waarschuwingen van de inspectie vooralsnog als een waarschuwend signaal en zij is niet bang voor kwaliteitsverlies. ‘Mocht de lezer uit het stuk van de inspectie opmaken dat er met de komst van nieuwe vormen van medische dienstverlening kwaliteitsverlies plaatsvindt, dan is die zorg zeker niet terecht. Dat is gewoon niet hard te maken.’ << HM/MM


Piketpaaltjes langs het huisartsenterritorium - Inspectie voor de Gezondheidszorg bakent de eerstelijnszorg af, MC 31 januari 2003

 

huisartsgeneeskunde nhg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.