Groene Hart Ziekenhuis wint MC Communicatieprijs 2018
1 reactieInternist-oncoloog Wendy van der Deure en een aantal verpleegkundigen van het Groene Hart Ziekenhuis hebben de Medisch Contact Communicatieprijs 2018 gewonnen met hun project de ‘omgekeerde visite’. KNMG-voorzitter René Héman reikte vanavond de prijzen uit.
De winnende inzending van het Groene Hart Ziekenhuis is ontwikkeld door internist-oncoloog Wendy van der Deure. In plaats van het traditioneel visitelopen aan het bed van de patiënt, komt de patiënt bij deze vorm van patiëntcontact met familie naar een aparte kamer om in rust en privacy met de artsen te spreken. ‘Simpeler dan dit kun je het haast niet bedenken. Door de ruimte te veranderen, verander je de machtsverhoudingen tussen dokter en patiënt’, prijst het juryrapport. Voordeel van deze aanpak is dat die nauwelijks extra geld en tijd kost en daarmee breed toepasbaar is, aldus het juryrapport, dat besluit met: ‘Het enige is: je hebt “believers” nodig, dokters die begrijpen hoe belangrijk dit is.’
De jury had vijf projecten genomineerd. Twee ervan richtten zich op kinderen en beide vielen in de prijzen. De tweede prijs was voor kinderdermatoloog Elodie Mendels. Zij schreef het boek Zalfje, over een zalftube die ’s nachts tot leven komt en eczeempatiëntje Bram uitlegt waarom smeren belangrijk is.
De derde plaats ging naar medewerkers van de kinder- en jeugdpsychiatrie van het UMC Utrecht Hersencentrum. Zij ontwikkelden een spel waarmee de kinderen er spelenderwijs achter komen wat hen te wachten staat bij een intensief psychiatrisch behandeltraject. Twee andere genomineerde projecten richtten zich juist op de communicatie met mensen aan het einde van hun leven. In het LUMC kwam een gesprekshulp tot stand voor gesprekken met mensen die niet meer beter worden. De hulp bevat een vragenlijst over veelvoorkomende symptomen en draagt onderwerpen voor gesprek aan. In Almere organiseren huisartsen gespreksavonden met ouderen over wensen rondom het levenseinde.
De Medisch Contact Communicatieprijs is een initiatief van de Stichting Voorlichting Patiënten (SVP). De SVP wil met betere patiëntenvoorlichting de communicatie tussen arts en patiënt bevorderen. Voor de zevende editie van deze prijs waren er 52 inzendingen. De SVP maakte daaruit een voorselectie en concludeert: ‘Het verheugt ons te zien dat, naast alles digitale ontwikkelingen, juist weer veel projecten gaan over goede mondelinge communicatie. En goede interactie tussen zorgverleners en patiënt. Dat blijkt, los van alle handige digitale hulpmiddelen, een vaste waarde in de communicatie. Soms is eenvoud voldoende om effectief te zijn!’
Medisch Contact reikt samen met de SVP tweejaarlijks de Medisch Contact Communicatieprijs uit aan een zorgverlener – of een team van zorgverleners – die de communicatie met de patiënt aantoonbaar en navolgbaar heeft verbeterd. Dit keer konden ook bezoekers van de website van Medisch Contact hun stem uitbrengen; dat gebeurde in totaal 3634 keer, verreweg het meest op het boek Zalfje.
Download het juryrapport (pdf) lees ook
GJ Bonte
Neuroloog, Dalfsen
Wat word ik hier blij van! Gefeliciteerd, heel terecht!