Laatste nieuws
5 minuten leestijd
arts en patiënt

De genomineerden voor de Communicatieprijs 2018

Breng nu uw stem uit

1 reactie
getty images
getty images

Medisch Contact reikt 24 januari samen met de Stichting Voorlichting Patiënten (SVP) de Medisch Contact Communicatieprijs 2018 uit. De prijs gaat naar een zorgverlener – of een team van zorgverleners – die de communicatie met de patiënt aantoonbaar heeft verbeterd. En ook nog eens op een manier die voor anderen is na te volgen.

Uit een totaal van 52 inzendingen heeft de SVP eerder acht projecten geselecteerd. Een deskundige jury koos daaruit vervolgens vijf genomineerden. Hiernaast leest u, in willekeurige volgorde, welke dat zijn. De uiteindelijke winnaar ontvangt een kunstwerk van Lei Hannen en een geldbedrag van 2000 euro. KNMG-voorzitter René Héman zal namens de jury de prijs overhandigen in de Domus Medica.

De genomineerden


Interactief behandelspel

interactief behandelspel
interactief behandelspel

Kinderen die een intensief psychiatrisch behandeltraject moeten volgen, een opname of dagbehandeling, weten vaak niet wat ze allemaal gaan meemaken, waarom en hoelang dat allemaal duurt. Medewerkers van de Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het UMC Utrecht Hersencentrum hebben daarom een spel ontwikkeld, waarmee de kinderen er spelenderwijs achter komen wat ze te wachten staat. De afdeling zocht daarvoor samenwerking met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ook ouders en kinderen dachten mee. Dat resulteerde in een soort multomap, die tijdens het behandeltraject steeds verder wordt gevuld, met gekleurde bladen met illustraties die kinderen van 6 tot 12 aanspreken: niet te moeilijk, niet te kinderachtig. Thuis vullen de kinderen al de eerste opdrachten in en zo start de expeditie, zoals het spel is genoemd.

Op gezette tijden (zoals opname, of bij het omschrijven van een leerdoel) krijgen de kinderen zo’n blad, en een kaartje waar zij of mensen uit de omgeving iets op invullen. Het verzamelboek raakt steeds verder gevuld. Het spel is nu enkele maanden in gebruik, en de meeste ervaringen zijn positief: zo kijken de kinderen minder op tegen de start van de behandeling.


Hulp bij praten over palliatie

Hoe ga je in gesprek met iemand die niet meer beter wordt? Het is een van de moeilijkste dingen die er zijn. Het LGP – Leidse Gesprekshulp Palliatieve Zorg – van het Expertisecentrum Palliatieve Zorg (EPZ) van het LUMC helpt hierbij. De patiënt vult eerst een korte vragenlijst in met twaalf veelvoorkomende symptomen, zoals pijn, benauwdheid, misselijkheid, angst en somberheid, en vinkt vervolgens op een lijstje gespreksonderwerpen aan zoals zorg voor naasten, stervensfase, zelfzorg, rol huisarts, zingeving en financiële aspecten.

De opstellers merkten dat patiënten, naasten en zorgverleners vaak huiverig zijn om het gesprek aan te gaan, niet weten wat palliatieve zorg inhoudt, noch welke zorgbehoeften ze kunnen bespreken. Ook de ‘generalistische’ collega’s in het LUMC vroegen onvoldoende door over fysieke klachten die de patiënt naast de hoofdklacht ervaart en naar psychisch, sociaal en existentieel welbevinden. Het streven is dat het LGP aan deze situatie een eind maakt.


De ‘omgekeerde visite’

Meerpersoonskamers zijn nog steeds gangbaar in Nederlandse ziekenhuizen. Daarin komt de privacy van patiënten weleens in de knel. Zeker als er gevoelige zaken besproken moeten worden. In het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda is daar iets op gevonden. Op initiatief van internist-oncoloog Wendy van der Deure en een aantal verpleegkundigen vinden daar sinds april 2018 ‘omgekeerde visites’ plaats voor opgenomen oncologische patiënten. In plaats van dat de artsen en verpleegkundigen de patiënten bij de grote visite op zaal spreken, komt de patiënt nu naar een aparte kamer zodat het gesprek in alle rust en privacy kan plaatsvinden. Bij deze visite wordt ook altijd de familie uitgenodigd om aanwezig te zijn. Zo wordt een rustige en veilige omgeving gecreëerd om in alle rust te kunnen praten over het medisch beleid en de bevindingen, om vragen te beantwoorden van familie en patiënt en om gezamenlijk beslissingen te kunnen nemen. Vaak zijn het intieme gesprekken, over bijvoorbeeld beslissingen en wensen rondom de laatste levensfase. Volgens de initiatiefnemers is de methode toepasbaar in alle ziekenhuizen met meerpersoonskamers. De aanpak vergt weliswaar meer tijd en inzet, maar iedereen is erg positief over de resultaten. Mede dankzij een zeer gemotiveerd team van (oncologie)verpleegkundigen en ondersteunend personeel is ‘de omgekeerde visite’ nu een nieuwe werkwijze. Het ouderwetse visitelopen aan bed voelt nu zelfs wat onwennig.


Kinderboek Zalfje stimuleert therapietrouw

Smeren en blijven smeren, dat is belangrijk om eczeem te behandelen. Maar hoe leg je dat op een begrijpelijke manier uit aan een kind in de basisschoolleeftijd, dat wel iets leukers kan verzinnen.

Ouders van kinderen met matig tot ernstig eczeem krijgen met het geïllustreerde voorleesboek Zalfje een middel om hun kinderen te betrekken bij hun eigen behandeling – en daarmee acceptatie en therapietrouw te verhogen. Zalfje is een luchtig en vrolijk verhaal op rijm, waarin een zalftube ’s avonds tot leven komt. Hij legt de jonge Bram uit waarom diens huid jeukt en wat hij daaraan kan doen (minder lang en heet in bad, elke dag smeren). Het boek is bedacht door kinderdermatoloog Elodie Mendels (Erasmus MC) en geschreven door jeugdtheatermaker Alexander de Bruijn. De zachte aquareltekeningen zijn van dermatoloog Lisanne Secker (Mauritsklinieken).


‘Spreken over het levenseinde’

Om goede palliatieve zorg te kunnen verlenen is het belangrijk te weten welke voorkeuren mensen hebben ten aanzien van deze zorg. Kennis over de (on)mogelijkheden van zorg en behandeling aan het levenseinde is daarvoor onontbeerlijk. Om ouderen te stimuleren om het gesprek hierover aan te gaan organiseren huisartsen in Almere en omgeving met hulp van het Netwerk Palliatieve Zorg Almere (NPZA) sinds enige tijd informatie en discussieavonden voor patiënten van 75 jaar en ouder. Tijdens deze bijeenkomsten, die plaatsvinden in een huisartsenpraktijk of gezondheidscentrum, worden deelnemers gestimuleerd om over hun eigen levenseinde na te denken. Desgewenst leggen ze wensen vast of bespreken deze met naasten en zorgverleners.

Huisartsen organiseren en presenteren de bijeenkomst, eventueel met hulp van een kaderhuisarts palliatieve zorg. Om het organiseren te vereenvoudigen is een draaiboek beschikbaar.

De bijeenkomsten voorzien in een behoefte en zijn effectief, zo blijkt uit een evaluatie. Een halfjaar na de bijeenkomst hebben significant meer deelnemers gesprekken gevoerd over het levenseinde – met artsen en met anderen – en hebben ook meer mensen er iets over op papier gezet. De gespreksavonden zijn daarmee een relatief eenvoudige manier om advanced care planning te stimuleren.


Breng uw stem uit

Het is niet meer mogelijk om te stemmen.
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.