Eisende patiënt is een mythe
1 reactieOncologische patiënten eisen vrijwel nooit een behandeling of onderzoek. Als ze dat al doen, dan zijn die verzoeken 9 op de 10 keer gepast. Dat blijkt uit onderzoek van Keerthi Gogineni e.a. dat in het nieuwe blad JAMA Oncology verschijnt.
Zij ondervroegen gedurende een halfjaar behandelaars direct na een consult bij een oncologische patiënt. Het ging om 60 artsen en verpleegkundigen in drie ziekenhuizen in Philadelphia, die 3624 verschillende patiënten zagen. In totaal ging het om ruim vijfduizend consulten.
Tijdens één op de elf (8,7%) consulten eiste of verzocht de patiënt om een medische interventie. Het ging meestal om beeldvormend of labonderzoek, of palliatieve behandelingen. Maar liefst 72 procent werd als klinisch ‘gepast’ beoordeeld, 11 procent als ongepast en de rest zat er tussenin. Artsen voldeden aan 83 procent van de verzoeken. Slechts in 7 van de 5050 consulten (0,14%) voldeed een hulpverlener aan een verzoek dat eigenlijk als onzinnig of ongepast werd beoordeeld.
Amerikaanse artsen – en Nederlandse wellicht ook – zoeken de oorzaak van stijgende zorgkosten nogal eens bij patiënten die steeds meer dure behandelingen en onderzoeken zouden eisen, interventies die niet per se nodig zijn. Die eisende patiënt is een mythe, schrijft Anthony Back in een mooi, en vrij toegankelijk, commentaar bij het onderzoek. Het is wel het soort patiënt dat artsen bijblijft, zegt Back: ‘een eisende, ontevreden, ongelukkige patiënt raakt ons in onze eigen onvrede over dat we niet perfect zijn, onze teleurstelling dat we geen reddende engel zijn, en ergernis dat we niet gewaardeerd worden.’
Sophie Broersen
JAMA Oncol, 2015. Doi: 10.1001/jamaoncol.2014.197 en .185
Lees ook
- We doen alsof de patiënt niks kan (16 maart 2011)
- Zorg is meer dan een product (16 april 2009)
Meer nieuws
A.W.J. Tuijp
gepensioneerd huisarts, VOLENDAM Nederland
is het mogelijk om dit soort titels wat te nuanceren? bijvoorbeeld door toe te voegen: "in de Amerikaanse oncologie"?