Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Praktijkperikel: Zoete broodjes bakken

4 reacties

Ik ben apotheekhoudend huisarts. Afgelopen week kwam meneer C bij ons aan de balie. Hij had altijd gliclazide van fabrikant Centrafarm. Als gevolg van het preferentiebeleid moest hij overstappen naar gliclazide van Mylan. Dat beviel hem niet en hij wilde weer terug naar zijn Centrafarm. De assistente legde hem uit dat dit niet vergoed wordt door de verzekeraar (CZ) op basis van het preferentiebeleid. Hij kan het krijgen, maar moet het dan zelf betalen. Meneer begrijpt het niet en is boos.

Vervolgens belt meneer met CZ. Hij krijgt van CZ het volgende advies: als u de dokter even vraagt om ‘medische noodzaak’, kan het wel hoor!

Meneer komt terug bij ons met dit bericht.

Ik leg uit dat wij dan een uitgebreid formulier moeten invullen waarin onder andere om bewijs gevraagd wordt waaruit blijkt dat sprake is van een allergie, intolerantie, of andere narigheid waardoor meneer dit product niet verdraagt. En daar is hier geen sprake van.

Meneer belt weer met CZ. Daar blijkt: ‘O, ik zie dat de gliclazide hier bij u al staat vermeld als ‘medische noodzaak’. Geen probleem hoor!’ Voor de goede orde: ik had nog niets ingevuld.

Dit is geen incident, het gebeurt voortdurend.

Wij kunnen de kastanjes uit het vuur halen voor het wanbeleid van de verzekeraar, terwijl ze zelf hun handen wassen in onschuld, en zoete broodjes bakken met hun klanten.

Een (boos!) telefoontje met CZ leverde de belofte op dat ‘men ernaar zou kijken’.

Ik heb geen illusies.

Zullen we om te beginnen eens met z’n allen afspreken dat we weigeren om nog langer onzinformulieren zoals machtigingen of medische noodzaak-formulieren in te vullen?

Heeft u ook een perikel? Stuur uw verhaal naar redactie@medischcontact.nl

Praktijkperikel huisartsen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • H.J.L. van Gerwen

    dermatoloog, Steenbergen NB Nederland

    Ik plak bij dit soort gevallen alijd gewoon het originele recept op een aanvraagformulier vergoedingen, handtekening eronder (verder niks!) , en dan is het blijkbaar wel goed want wordt vergoed.
    Een receopt is van zichzelf al een verklaring dat het m...edisch noodzakelijk is, waarvoor schrijf ik anders het recept uit?

  • M.J.W. Grosfeld

    cardioloog en duikerarts, SON Nederland

    Iedereen baalt van deze flauwekul maar klagen helpt niet.
    Stuur een mail naar de beroepsvereniging die dit moet oppakken!
    We zijn dokters geen administrateurs.

  • A. van Andel

    huisarts, Renkum Nederland

    Welke mogelijkheid hebben wij om de zorgverzekeraar te controleren? Zowel de boekhouding financieel als de boekhouding op patientniveau. En dan stel ik als huisarts graag enkele voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Achteraf uiteraard.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen Nederland

    Dat lijkt me een heel goed plan! Ik doe het al een tijdje niet meer. Zo is er ook nog een verziekeraar die nog steeds om een machtiging vraagt voor dabigatran, terwijl dit toch al een tijdje als geaccepteerde behandeling wordt gezien voor (non-valvul...air) atriumfibrilleren. Gewoon weggooien, en daar strikt aan vasthouden.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.