Blogs & columns
Danka Stuijver
Danka Stuijver
2 minuten leestijd
Column

Hang yourself op de huisartsenpost

9 reacties

Vorig jaar steeg het aantal contacten op de huisartsenposten met 9 procent naar een indrukwekkende vierenhalf miljoen. Het aantal mensen dat na triage een afspraak kreeg steeg zelfs met 17 procent.

Ondanks de hoge werkdruk kregen huisartsen op de posten in Friesland er nóg een taak bij: ze moeten aan het eind van iedere visite of consult op een zakkaartje noteren wat er is besproken en geadviseerd.

Ach, dat is toch een kleine moeite en wel zo prettig voor de patiënt? Dat is waar. Het kost een huisarts maximaal twee minuten extra. In ongeveer dezelfde tijd verwijder je een hechting voor de chirurg, zet je een injectie voor de internist of stuur je in opdracht van a/b/c een verwijzing voor diagnostiek of behandeling naar x/y/z. De to-dolijst van huisartsen loopt vol met kleine-moeite-groot-­plezier-taakjes die grofweg zijn onder te verdelen in twee categorieën: De ‘doe-niet-zo-moeilijk’-­categorie (‘Je collega’s doen dat wél gewoon’) en de ‘patiënt-pineut’-categorie (‘Als jij het niet doet, doet niemand het’).

Toch valt het na elk consult overschrijven van de p-regel van het computerscherm op een zakkaartje in een derde categorie: de ‘hang-yourself’-categorie. Die omvat taken die door onze beroepsgroep zelf, met de beste bedoelingen, zijn bedacht. Uit calamiteitenonderzoek op de posten in Friesland bleek dat de patiënt het advies van de huisarts vaak niet goed begrijpt of onthoudt. Dat is vervelend natuurlijk, maar moeten wij dat oplossen middels een zakkaartje? En worden we dan straks om de oren geslagen met datzelfde kaartje bij het tuchtcollege als een alarmsymptoom mist of onleesbaar is?

Werkdruk en ziekteverzuim op de huisartsenposten zijn historisch hoog

De werkdruk en het ziekteverzuim op de huisartsenposten zijn historisch hoog. Dat vraagt juist om werklastvermíndering. Op piekmomenten loopt de wachttijd aan de telefoon op tot een uur. En dan blijkt ook nog eens uit cijfers van InEen dat patiënten vorig jaar in 73 procent van de gevallen belden met een ‘laagurgente klacht’: een klacht die kon wachten tot de volgende (werk)dag of waarvoor geen dokters­advies nodig is. Hoewel vaak de vergrijzing de ‘schuld’ krijgt van de stijgende zorgconsumptie, blijkt de grootste groei in zorgvraag op de posten juist in de groep tot 44 jaar te zitten. Generaties opgegroeid in een 24-uursmaatschappij waarin zorg drempelloos beschikbaar moet zijn en waarin toch maar ‘even’ voor de zekerheid de dokter wordt gebeld.

Ik startte onlangs een dienst waarbij om 8 uur al zeker tien afspraken stonden ingepland. Een patiënt met een paronychia had de avond ervoor om half 10 gebeld en kreeg een afspraak voor de volgende ochtend 9 uur. Te vroeg? 10 uur doen dan? Tot zover de huisartsenSPOEDpost. Ook een moeder belde in verband met haar zoontje die al drie weken af en aan buikpijn had. Met verhoging. Nee, nu kon ze niet komen want het jongetje sliep. Ook zij kregen een afspraak voor 10 uur de volgende ochtend. Waarvoor ze niet kwamen opdagen.

Terwijl we de verwachtingen van patiënten op steeds meer plekken nu al niet meer kunnen waarmaken, gaan we door met het scheppen ervan. Met het redderen, oplossen en verlenen van service met een vleugje zorg. Om vervolgens wel te klagen dat patiënten zo veeleisend zijn en wij zo overbelast.

Meer van Danka Stuijver:
werkdruk
  • Danka Stuijver

    Danka Stuijver is waarnemend huisarts. Naast haar columns voor Medisch Contact maakt zij ook de podcast Over de Grens.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • huisarts, Amsterdam

    Ik verwijs vrijwel altijd naar Thuisarts.nl. Wanneer ik op de post ben, geef ik een uitdraai mee aan de patiënt. Tijdens een visite leg ik uit, waar de informatie op Thuisarts.nl kan worden gevonden. Kost vrijwel geen tijd. Op Thuisarts.nl wordt alle...s veel beter uitgelegd, dan ik in 5 minuten kan doen.

    [Reactie gewijzigd door op 16-01-2024 22:40]

  • B.H. Kooistra

    Specialist Ouderengeneeskunde , Almere

    Vooral niet vergeten in het dossier te noteren dat u dat kaartje heeft meegegeven.

  • A. G?bel

    Huisarts

    Waarom hebben wij - en vele andere partijen als het over ons gaat - het steeds over het terugdringen van de administratieve last maar merken we daar niks van?

    Wat me altijd heeft verbaasd is dat ons handelen op de huisartsenpost zo anders wordt bena...derd dan ons werk overdag in onze praktijken. Stel je voor dat we overdag verplicht worden ons advies op een kaartje te schrijven, en dan drie maanden later bij het tuchtcollege moeten verklaren waarom er op dat kaartje iets anders staat dan je had gezegd (want wat je gezegd hebt blijkt er dan opeens toch ook erg toe te doen...).

    Toen we 20 jaar geleden besloten om het dienstdoen beter te organiseren en de huisartsenposten werden opgericht hadden we niet helemaal goed voorzien dat we, waar we tot die tijd moederziel alleen maar best gelukkig ons werk deden en daar volledig persoonlijk verantwoordelijk voor waren, vanaf toen zouden gaan vallen onder een directie, raad van toezicht, aparte inspectie-eisen, branchenormen, urgentie-eisen, etc. met de nodige idiote uitvloeisels zoals deze.

    In 2021 schreef ik een stuk in Medisch Contact met als titel 'het prachtige doktersvak is niet meer van ons' en dat is sindsdien nog erger geworden Dit is daar weer een voorbeeld van.

    (https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/het-prachtige-doktersvak-is-niet-meer-van-ons)

    [Reactie gewijzigd door G?bel op 16-11-2023 13:47]

  • H.J.W. Bastiaans

    specialist ouderengeneeskunde, Purmerend

    Mijn advies
    Niet doen!!!
    Iedereen die iets nieuws heeft uitgevonden in de zorg, geeft aan dat het maar een kleine moeite is.
    Maar stapel 10 kleine moeites op elkaar en je hebt een berg ( werk)
    Gewoon een keer besluiten er niet meer aan mee te do...en.

    Artsen mogen ( en zeker de poort functionaris van de gezondheidszorg) best eens zeggen "bekijk het maar".

    Groetjes rene

  • W. van Harmelen

    Gynaecoloog

    Beste Danka, het kaartje klinkt als een verbetering van de zorg. Mogelijk dat ICT hierbij kan helpen. Kunnen de patiënten van de SEH in hun dossier inloggen om terug te lezen? Of is een geautomatiseerd doorgestuurde mail met de adviezen aan het einde... van het consult een oplossing?

  • L.A. Tauritz Bakker

    Huisarts in opleiding , Den Haag

    Een groot en groeiend aantal van de problemen waar onze patiënten mee kampen wordt besproken op thuisarts.nl . Inclusief weloverwogen lijstjes met alarmsymptomen. In plaats van zakkaartjes lijkt het me beter om zoveel mogelijk gebruik te maken van de...ze geweldige informatiebron. Dat is zowel patiënt - als dokter vriendelijk. En ook nog goede zorg, veelal.

    • D.C.D. van Eerd

      HAIO, Amstenrade

      Volledig mee eens, completer dan thuisarts.nl wordt het niet, en met de button bovenaan ook nog eens direct digitaal (duurzamer!) door te mailen, ook in Friesland ;).

  • S. Wenker

    AIOS

    “En worden we dan straks om de oren geslagen met datzelfde kaartje bij het tuchtcollege als een alarmsymptoom mist of onleesbaar is?“

    De vraag stellen is hem beantwoorden

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.