Blogs & columns
Blog

Menzis gelooft

10 reacties

Menzis vergoedt de behandeling van ernstig zieke patiënten alleen nog als er genezing plaatsvindt. Menzis wil dat behandelaars meer resultaatgericht werken en hen daar ook op afrekenen. 'Op deze manier stimuleren wij het leveren van kwaliteit en dragen we bij aan onze maatschappelijke missie: het verbeteren van de gezondheidszorg en het verminderen van de kosten', aldus een woordvoerder.

Bovenstaande heb ik verzonnen, maar de werkelijkheid is niet minder schokkend. Menzis heeft met zorgaanbieders contracten afgesloten om de behandeling van depressies en angststoornissen alleen dan nog te vergoeden als het resultaat heeft. Op zich klinkt dat redelijk, maar er zit een dikke adder onder het gras. Want wat is resultaat? Het doel van gezondheidszorg is het leveren van goede zorg en dat is niet altijd hetzelfde als het bereiken van genezing. Dat maakt het uitermate moeilijk zo niet onmogelijk te meten wanneer goede zorg geleverd wordt.
Vriend en vijand zijn het erover eens dat ROM, dat is het gebruik van vragenlijsten, nog niet geschikt is om op basis daarvan zorg in te kopen. Er zijn mensen die denken dat dat ooit wel kan, als ROM verder doorontwikkeld is. Anderen denken dat het dan nog steeds een illusie is. De rekenkamer maakte er vorig jaar nog gehakt van. Maar Menzis gelooft er toch in. Iedereen weet dat meetresultaten onbetrouwbaar worden als de uitkomst ervan gekoppeld wordt aan betaling. Menzis zal wel geloven dat dat niet zo is. Je kunt ook wel nagaan dat depressieve mensen zich bezwaard zullen voelen als ze niet opknappen. Ze weten immers dat hun behandelaar dan niet betaald krijgt. Menzis zal wel geloven dat dat meevalt. Het is beslist onmogelijk te voorspellen of een depressie zal reageren op een behandeling, maar je kunt wel de kans erop vergroten door alles wat een beetje extra ingewikkeld is uit te sluiten. Ik schreef al eens een blog over hoe zo'n kliniek eruit gaat zien. Je zorgt dat je mensen heel snel ziet, want vooral de eerste maanden gaan depressies nog vaak vanzelf over. Zodra iemand dreigt niet op te knappen noem je het complex en stuur je hem door. Menzis zal wel geloven dat dat voorkomen kan worden.
 
Hoe kan het toch dat beleidsmakers de mening van wetenschappers en clinici zo vaak negeren? Ik zou het natuurlijk geweldig vinden als we behandelingen die niet werken eruit zouden gooien en behandelingen die het beste werken alle voorrang zouden geven. Denk je dat er veel behandelaars zijn die daar anders over denken? We doen in de geneeskunde niet anders dan uitzoeken wat het beste werkt. Dat is niet eenvoudig. We zijn daarom voorzichtig met snelle conclusies en proberen het wetenschappelijk te benaderen, en ook dat is niet eenvoudig. Ik schreef er al eerder over dat zelfs de beste onderzoeken lang niet altijd de toets van de kritiek kunnen weerstaan. En dan fietst daar opeens een verzekering tussendoor die niet gehinderd door werkelijke kennis van zaken het allemaal wel meent te weten. Ik vind het ook schokkend dat zorgaanbieders hierin zijn meegegaan. Ik ben in het buitenland, heb slechte verbinding en weet dus niet of er een storm van kritiek is losgebarsten. Ik ben benieuwd wat de voorstanders van het 'doorontwikkelen van ROM' hiervan vinden. Want dit is wat er dus gebeurt. Dat we ons laten leiden door schijnzekerheden. Ik ben jaren manager geweest (ja, echt) en zag met lede ogen aan hoe het beleid steeds meer gericht werd op het behalen van goede cijfers, prestatie-indicatoren genoemd. Iedereen gaf toe dat het zeer twijfelachtig was of die cijfers een betrouwbare afspiegeling waren van werkelijke kwaliteit. Ik riep: 'Ik heb liever geen cijfers dan onbetrouwbare cijfers.' Maar dat was tevergeefs. De behoefte aan zekerheid is te groot. Zelfs al is het schijnzekerheid. Het lijkt me een crime om zorg te moeten inkopen voor de ggz. Hoe weet je dat je werkelijke kwaliteit inkoopt en niet slecht schone schijn? Toch verlang ik van een zorgverzekeraar dat ze die onzekerheid goed hanteren en dat ze zichzelf niks wijsmaken. Menzis voldoet daar niet aan. Menzis gelooft. In illusies. Ik hoop van harte dat mensen hun verzekering bij Menzis opzeggen. Al was het alleen maar om te voorkomen dat ook andere verzekeringen dit gaan doen. Marktwerking is voor mensen met een psychische aandoening rampzalig. Misschien wel voor de hele zorg, als ik het blog Tour de Frats lees. Toch kan ik me niet onttrekken aan de indruk dat het ook te maken heeft met onbegrip over de aard van psychische aandoeningen. Het wordt toch nog vaak niet gezien als iets wat je overkomt, maar als iets wat je doet. Een lichamelijke aandoening heb je, een psychische aandoening doe je, is het onterechte idee. Als ggz moeten we nog veel meer doen om dat misverstand weg te nemen. Dat is nog een lange weg. Dat blijkt wel.

lees ook
  • Sorry Menzis

    Een erratum. Ik heb me vergist. In mijn blog ‘Menzis gelooft’ heb ik onjuiste informatie gegeven. Daar werd ik op geattendeerd en er werd zelfs van framen gesproken. Dat laatste is absoluut niet mijn bedoeling geweest. Dat neemt niet weg dat ik in mijn verontwaardiging onvoldoende zorgvuldig ben geweest in de weergave van de plannen van Menzis. Dat spijt me en daarvoor bied ik mijn verontschuldiging aan. lees meer

ggz psychiatrie Menzis
  • Menno Oosterhoff

    Menno Oosterhoff is (kinder- en jeugd)psychiater eninitiatiefnemer van www.ocdnet.nl en www.ocdcafe.nl. Hij maakt de podcast ‘God zegene de greep’ over de dwangstoornis. Daarover gaat ook zijn boek ‘Vals alarm´ waarin ook zijn eigen dwangstoornis aan de orde komt. Zijn boek ‘Ik zie anders niks aan je’ gaat over psychische aandoeningen in het algemeen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Viktor Blum

    Sportarts n.p., Haarlem

    Een ander voorbeeld: de overmatige verstrekking van opiaten door ziekenhuizen. De pijnscore is een kwaliteitsmeter, dus worden patiënten lekker volgestopt met oxycodon.

  • Ria Sandbrink

    Bedrijfsarts, Maastricht

    kijk ook even naar het radiofragment Pieter Derks, dan valt er ook heel even wat te lachen.
    https://www.youtube.com/watch?v=nfKGqiR1ic4

  • Anton Loonen

    klinisch farmacoloog, Roosendaal

    Wordt het geen tijd, minister, om Menzis van de markt te halen? Dit bedrijf is klaarblijkelijk niet geschikt voor een rol als zorgverzekeraar.

  • co van melle

    arts, amsterdam

    was het in China niet zo, dat je als 'blote voetendokter' alleen betaald werd als de patient beter werd? Je zult er niet rijk van worden, maar dat hoeft ook niet.

  • GC Zwartjes

    Psychiater, GOIRLE

    Opnieuw mooi beschreven door Menno. Het hele gebeuren maakt duidelijk dat de rekenmeesters van de verzekeraars geen enkel 'gevoel' hebben bij wat er in de GGZ speelt. We moeten ons als zorgaanbieders en politiek ernstig afvragen of de vergoeding van ...de GGZ niet weggehaald moet worden bij deze falende verzekeringssector. Misschien een aparte GGZ-verzekering in het leven roepen, waarin zorgaanbieders niet op resultaat maar op wetenschappelijke kwaliteitsstandaarden, organisatorische kwaliteiten etc. beoordeeld worden.
    Als aan de kwaliteit van van de zorgorganisatie wordt voldaan, dan zullen uitkomsten tav resultaat, ondersteuning en secundaire preventie (zorgen dat het niet erger wordt) waarschijnlijker worden. Nu komen we in een negatieve spiraal, waarin inkomsten voor zorgaanbieders dalen of onzeker worden en de behandelcontext alleen nog bepaald wordt door bezuinigen. Politiek en vertegenwoordigers van zorgaanbieders zouden dit samen gestalte kunnen geven.

  • Valentijn Deijns

    Huisarts, Houten

    Wordt het dan ook geen tijd om verzekerden te adviseren Menzis af te rekenen op hun falen om iemands levenskracht te versterken (zie website Menzis).

  • Maarten Vasbinder

    médico familiar e comunitario, Ubon Ratchathani

    Altijd is het weer Menno, die ernstige problemen durft aan te kaarten. Waar blijven de anderen?
    Pieter Derks, hoe grappig ook, zal geen oplossing bieden. Dat moeten de zorgverleners samen met de zorgontvangers zelf doen.
    Enkele zaken die belangrij...k zijn om te weten:
    - Menzis is dit jaar aan de beurt om een voorzet te geven. Reken maar dat er overleg is geweest tussen de verschillende verzekeraars en de overheid. Bij weinig protest gaat het plan gewoon door en gaan alle verzekeraars het doen. De volgende stap: Garantie. Komt de ziekte binnen terug, of zijn er complicaties, dan moet er terug worden betaald.
    - Zorgverzekeraars zijn helemaal niet geïnteresseerd in zorg verlenen. Zij zijn alleen geïnteresseerd in de verdiensten. Voor de overheid geldt hetzelfde. Die geeft het geld liever aan andere zaken uit.
    - De jaarlijkse premiedans is niets anders dan een vooropgezet plannetje om het volk voor de gek te houden. Elk jaar is het een ander die "slim" mag zijn
    - Velen zullen dit niet geloven of niet willen geloven, dat mensen zo slecht kunnen zijn. Toch is het zo.
    - Dat de zelfs de meest onbenullige politici topbanen krijgen bij verzekeraars en andere bedrijfstakken, is niets anders dan een beloning voor bewezen diensten.
    Zorgverzekeraars zijn bijna altijd te kwader trouw. In een groot deel van het bedrijfsleven en overheid wordt dit echter als goed beleid geduid.
    De oplossing. Weg met de zorgverzekeraars in deze vorm. Er moet bijvoorbeeld een nationale onderlinge verzekering (solidariteit!) komen. Vele verzekeraars zijn overigens zo begonnen. Daarna zijn ze gestolen door hebzuchtige aandeelhouders.
    Een parlementaire enquête samen met onafhankelijke juristen en vrije burgers is een volgende stap, om te zien wat er mis is gegaan. Waarom is al duidelijk. Follow the money. Dit kan alleen bereikt worden door gezamenlijke actie.
    U wordt betaald door de patiënt en niet door de verzekeraar, die alleen de kruimels doorgeeft, die niet aan de strijkstok zijn blijven hangen.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    Hij is werkelijk briljant! Pieter Derks op zijn best...

    https://www.youtube.com/watch?v=nfKGqiR1ic4

  • Petra Peek

    Waarnemend huisarts, Alkmaar

    Deze blog stemt me treurig. Ik denk dat het gros, zo niet alle dokters in Nederland hun beste beentje voort zetten om goede zorg te leveren. Maar niet altijd lukt dat, want zo is dat in het leven. Sommige patiënten worden niet meer beter, of niet mee...r helemaal beter.
    Maar nu moeten we straks, buiten de zorg leveren als gebruikelijk, goede dossiervoering bijhouden, dit openstellen voor collegae met een LSP-pas en straks ook voor patiënten, bereikbaar blijven -ook tijdens koffiepauze en overleg-, spreekuurtijden verruimen, ANW volhouden, juist declareren (voor sommigen heet dit DBC-en of DOTten danwel zorgpaden openen), certificeren, ook jonge patiënten controleren of ze wel een controle-afspraak maken en zich ook hieraan houden (zie tuchtcasus knobbeltje in borst bleek toch borstkankerpatiënte), óók nog patiënten informeren welke zorgverzekering NIET te nemen.
    Misschien moeten we dat maar en masse doen.
    Dan daag ik een zorgverzekeraar uit om een gewone, simpele, goede zorgverzekering te maken, waarbij alle bewezen zorg en zorg die de patiënt tracht beter te maken vergoed wordt. Zonder addertjes onder het gras of andere venijnige clausules. Dan kunnen wij daar de mensen van Nederland op attenderen. Dan gaan ze allemaal lekker bij die ene polis en zijn er weinig overhead- en managerskosten, omdat er maar 1 verzekering overblijft. O ja, en natuurlijk kan dan het geld van de reclames voor het overstapfestijn ook aan echte zorg besteed worden. En dat ze ons dan gewoon lekker ons werk laten doen. Of we nou psychiater, specialist of huisarts zijn. Dat kunnen we best namelijk.
    Trouwens, dat van die ene zorgverzekering.... Doet dat u niet ergens aan herinneren?

  • Jula-Louise Vladar

    Huisarts, Klundert

    Ik heb het grote plezier en voorrecht om als huisarts invulling te mogen geven aan een eigen 11/2 lijns DBC GGZ. Een en ander komt voort uit jarenlang werken met GGZ problematiek in vorige functies, maar genoeg daarover.
    Het is geweldig om met veel ...gezamenlijke inspanning te komen tot een punt waarop een patiënt/cliënt zegt dat er genoeg vordering geboekt is om het woord klachtenvrij in de mond te gaan nemen.
    Soms echter, gaat het allemaal niet zo geweldig volgens het boekje, is er sprake van een fors geprotaheerd verloop en spelen vaak andere, belangrijke, factoren een hinderende rol.
    Dit weten we allemaal, maar Menzis heeft nu besloten dat in die gevallen sprake moet zijn van falen. Falen van de hulpverlener en, nog veel kwalijker, falen van de eigen klant, onze patiënt/cliënt.

    Lekker stug denkende vind ik dat het bij deze zet van Menzis gaat om gedrag, antisociaal gedrag. Net als in het echte leven gaat het daarbij om gedrag gebaseerd op keuzes.
    Helaas treft het gedrag hierbij echter niet een patiënt/cliënt, of mensen uit zijn/haar context, maar in een keer een hele grote groep, daadwerkelijk lijdende, mensen en alle mensen uit hun context die ook leven met de klachten en pijn van hun naaste.

    Gekscherend vraag ik me af of we lomp en onbenullig onbegrip van de zijde van een zorgverzekeraar niet een soort ere-assendiagnose zouden moeten geven?
    Minder gekscherend denk ik dat ik sommige patiënten mee ga moeten geven om eens over de polis te denken die ze hebben lopen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.