Blogs & columns
Maxine van der Meer
Maxine van der Meer
1 minuut leestijd
Blog

Een dagje zonder epd

6 reacties

Dagelijks wordt er geklaagd over de digitale patiëntendossiers waarin je tien keer moet klikken om een echografisch onderzoek aan te vragen, waarin je handmatig alle data naar je status moet importeren en waarin het vinden van een fatsoenlijke samenvatting een soort literatuuronderzoek is.

De epd’s worden gemaakt door ICT’ers die niet in de kliniek werken, is een vaak gegeven commentaar. Op 13 juni ging men in het Curaçao Medical Center gedurende 24 uur over op papier. Wegens de geplande Hix-migratie was de noodprocedure van kracht. Om 16.00 uur was het zover: shutdown. In 2019 werd er in het oude Sehos (Sint Elisabeth Hospitaal) nog standaard met papieren dossiers gewerkt. De verpleegkundigen en specialisten waren dan ook direct op elkaar ingespeeld. De medicatieaftekenlijsten en onderzoeksaanvraagformulieren waren als vanouds, letterlijk. De jonge assistenten daarentegen, waren wat minder comfortabel. Hoe werkt zo’n pen eigenlijk? ‘R/, dtd no/, S/’ hadden zij nog nooit opgeschreven. Toch wel oké, die elektronische patiëntendossiers.

  • Maxine van der Meer

    Maxine van der Meer werkte als anios interne geneeskunde en intensive care in Amsterdam, Paramaribo en Willemstad. Momenteel werkt zij als anios interne in het Maasstad ziekenhuis Rotterdam.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • L.S. Hoek

    Longarts

    Ik was co-assistent toen de omslag van papier naar digitaal op gang kwam.
    Ik kreeg als co een status die ik met de hand mocht invullen en die daarna door de professor werd gecorrigeerd en dan mocht ik hem netjes overschrijven in de echte status! Ma...ar dan moest ik eerst zijn commentaar in de kantlijn ontcijferen.
    Hoewel ik de verschillende systemen soms log en omslachtig vindt. Ben ik toch heel erg blij met een leesbaar dossier wat je in het hele ziekenhuis kan oproepen.
    Een brief dicteren hoeft niet meer want die maak je met een paar klikken uit het bestaande dossier. Ik zie echt voordelen!

    • A. Pfaff

      Anesthesioloog n.p.

      Bedoel je met leesbaar dat je de letters kunt lezen.
      Weleens een automatisch gegenereerde brief nagelezen?

    • M.M. Kaandorp

      Arts, Pessotherapeut, coach

      Ik zie ook absoluut voordelen van het niet meer schrijven op papier, het ging mij in elk geval hier over het tijdgebrek wat ik ervoer en de weggehaalde hulp van het secretariaat. Het achter elkaar moeten zien van veel patiënten met een minimum aan ti...jd, zonder adempauzes. Ik heb ook in Zweden gewerkt, daar was het toen en volgens mij ook nu veel relaxter.

  • A.W.F.T. Toorians

    Internist , Geldrop

    Toevalling heb ik gister geteld hoeveel muisklikken nodig zijn om een gevraagd herhaalrecept te printen en door te geven aan assistente: 18. Onbegrijpelijk, opmerking hierover maken is nutteloos.

    • W. van Harmelen

      Gynaecoloog

      Met welk systeem werkt u? Heeft Nexus al een eigen EVS misschien een optie om dit met apotheker en functioneel beheerder te bespreken. Standaard medicatie opdrachten werkt een stuk eenvoudiger én veiliger

  • M.M. Kaandorp

    Arts, Pessotherapeut, coach, Amsterdam

    Ja hoe kan dat toch dat er weinig geklaagd wordt? Daar is geen tijd voor. Geen tijd om de zaag scherp te houden, gewoon doorzagen en dan maar overwerken. Ik heb wel geklaagd en dat werd me niet in dank afgenomen. Ik mocht vertrekken, in 2017 ruim een... maand voordat ik officieel met pensioen kon. Met behoud van salaris, dat wel. Aardig? Nee, de patiënten in de GGZ notabene moesten opeens naar een andere arts, ook al was een artsentekort. Managers die de baas spelen, naar superefficientie streven, niet kunnen luisteren en niet met oplossingen die voor iedereen werken komen. Dat is mijn ervaring. Tegenwoordig, in mijn eigen kleine coaching-praktijk, schrijf ik niets op en heb ik geen contract met een zorgverzekeraar. Ik heb echt te doen met de jonge artsen van nu, geen secretaresses meer, teveel zelf moeten doen qua administratie, op minuten worden afgerekend. Voor klagen is geen tijd over.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.