Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Blogs & columns
Blog

De grote doe-je-wel-je-best-test

8 reacties

‘Ja, eigenlijk moet ik je nu eerst bellen’, zei de triagist op de huisartsenpost tegen me. Ik stond met haar mee te kijken naar een complexe casus op het triagescherm. ‘Maar ik sta nu toch naast je?’ was mijn verbouwereerde antwoord. ‘Het zijn de nieuwe regels, ze willen dat alle gesprekken tussen ons worden opgenomen zodat er in geval van calamiteiten precies kan worden beluisterd wat er gezegd is.’

Het onderwerp kwaliteit kan tot veel discussie leiden. Wie is er nou niet voor kwaliteit? Helaas gaat die discussie inmiddels niet meer over kwaliteit, maar over het meten en controléren van kwaliteit. En daar wringt iets. Wat hier bijvoorbeeld wringt, is dat het er niet meer over gaat of de medische kwaliteit van mijn adviezen nog wel klopt. Het gaat nog een niveautje dieper. Het gaat erom of het wel waar is dát ik dat advies gegeven heb. Het is geïnstitutionaliseerd wantrouwen. Doe je wel je best? En om de 0,0001 procent van het aantal situaties dat dat wantrouwen terecht zal blijken, te kunnen beoordelen, moet ik me als welwillende zorgprofessional letterlijk ketenen aan de telefoon en mijn gesprekken laten opnemen. Just another brick in the wall

Ik begrijp de reflex van de mensen die hierover gaan. Dat hoorde ik ook als argument. ‘Steeds meer huisartsenposten doen dit.’ ‘Als calamiteitencommissie streef je naar de hoogste kwaliteit.’ ‘De inspectie is er blij mee.’ Maar zoals mijn moeder al zei: Als iedereen in de sloot springt, hoef jij dat nog niet te doen. En de hoogste kwaliteit bieden, dat wil ik ook, maar ik heb helemaal niet het gevoel dat dit kwaliteitverhogend werkt. Integendeel, het werkt werkomstandighedenverzurend en zure professionals daar moet je niet mee willen werken. En werk ik tenslotte niet voor de inspectie, de inspectie werkt voor ons allemaal – maar daarvoor hoeven wij ons toch niet te laten ketenen?

Ik doe mijn best. Mijn collega’s doen hun best. Waar nodig willen we best nóg meer ons best doen. Maar wat we niet meer willen: Wéér dat wantrouwen in de vorm van een doe-je-wel-je-best-test.

lees meer van bart timmers
  • Bart Timmers

    Huisarts Bart Timmers is mede-eigenaar van Groepspraktijk Huisartsen in 's Heerenberg en huisarts-opleider.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Ad Bruggers, Huisarts, Groningen 03-05-2021 21:01

    "Zou je wel moeten doen. En je niks aantrekken van dit soort gekke regeltjes natuurlijk!"

  • Annet van Dellen, Huisarts, Arnhem 03-05-2021 18:22

    "Dit gebeurt ook al veel langer bij onze HAP, Arnhem e.o.
    Niks nieuws .. ik maak me er lang niet meer druk over..."

  • Marc van Wijk, Huisarts, medisch directeur, Delft 03-05-2021 18:14

    "Dit lijkt meer op een bijtende paarse krokodil"

  • W.J. Jongejan, huisarts, niet praktiserend, Woerden 01-05-2021 13:27

    "Het werk op de huisartsenpost is niets anders dan het verlengstuk van de dagelijkse huisartsenzorg in de praktijken. Daar neemt men ook niet de gesprekken op tussen huisarts en assistentes/POH-ers. Wat men nu op de HAP waar Bart Timmers zijn diensten doet blijkbaar als beleid heeft, is gebaseerd op uiterst defensieve overwegingen en niet gebaseerd op vertrouwen. Niet dat ik wil zeggen dat het handelen van triagist/regiearts/dienstarts niet toetsbaar zou moeten zijn. Dit getuigt van geïnstitutionaliseerd wantrouwen en lokt verder defensief handelen uit. "

  • Rick van den Doel, Huisarts, Amsterdam 30-04-2021 19:34

    "Dit klinkt weer als beleid waar erg weinig op de huisartsenpost werkzame huisartsen aan te pas zijn gekomen. Op deze post zou ik in ieder geval nooit meer regiediensten gaan doen omdat dit simpelweg onwerkbaar is en daarnaast communiceert face-to-face toch echt beter dan via een telefoon. "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.