Planningstrucs maken kankerzorg efficiënter
1 reactieKankerzorg kan sneller en beter met wiskundige planningsmodellen. Dat concludeert Gréanne Leeftink, die afgelopen vrijdag promoveerde aan de Universiteit Twente.
De wiskundige observeerde de logistiek op de polikliniek en in de histopathologische laboratoria van het UMC Utrecht en de Mayo Clinic in Minnesota. Efficiënter plannen kan volgens Leeftink de kankerzorg verbeteren, de werkdruk van zorgverleners verminderen en uiteindelijk zelfs de zorgkosten verlagen.
Wanneer patiënten worden doorverwezen, is vaak nog niet bekend hoe het behandeltraject eruit gaat zien en welke afspraken precies nodig zijn. Leeftink bestudeerde alle oncologische afspraken en vervolgafspraken in de twee ziekenhuizen in de afgelopen drie jaar. Met deze data ontwikkelde ze afsprakenschema’s die als blauwdruk kunnen fungeren, ook als specifieke informatie, zoals de exacte diagnose, nog ontbreekt. Met de ontwikkelde planningsschema’s vermindert de wachttijd voor patiënten gemiddeld met 49 procent.
Leeftink creëerde ook een model om de doorloop in het histopathologisch lab te verbeteren. Door om half 11 in plaats van om 10 uur te pauzeren en geautomatiseerde processen op specifieke tijdstippen te starten, kunnen de coupes van kankerpatiënten op de meest rustige momenten worden beoordeeld. Hierdoor interfereert deze taak niet met ander werk. Het resultaat van deze planningstechniek is vermindering van de werkdruk voor pathologen met 50 procent en verbetering van de doorlooptijd in het lab met 25 procent. Het UMC Utrecht implementeerde de wiskundige modellen van Leeftink twee jaar geleden al in het laboratorium en sinds april ook op de oncologische polikliniek. In het lab werden de berekende verbeteringen al behaald, de resultaten van toepassing van de modellen in de polikliniek volgen nog.
DOI:
Lees ook:
Dr. R. J. Wouters, MHA
Voorzitter Raad van Bestuur, Hoorn
Mooi initiatief. Procesoptimalisatie met data analyse. Wij hebben in onze kliniek gewerkt met Meditracker. Door klantstromen in beeld te brengen verbeteren wij onze processen, werken efficiënter en realiseren klantwaarde!