Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Nieuws

Hap-bestuurders trekken aan de bel over werkdruk

6 reacties

Negen bestuurders van huisartsenposten door heel Nederland trekken samen aan de bel over de werkdruk in de avond-, nacht- en weekenduren. Ze vrezen een verminderde kwaliteit van patiëntenzorg.

De bestuurders krijgen signalen van huisartsen dat ze in vergelijking met een paar jaar geleden niet fit aan hun diensten op de hap beginnen. Ze zien een opeenstapeling van factoren als oorzaak van de toegenomen werkdruk. Het afgelopen jaar namen ze een kentering waar in de bereidheid van huisartsen om diensten te draaien op de hap. Volgens Roderick Runne, bestuurder van Primair Huisartsenposten in de regio Utrecht, zijn de artsen minder happig op diensten omdat de werkdruk ook overdag al erg hoog is: ‘De prioriteit ligt dan begrijpelijkerwijs bij de eigen praktijk.’

De bestuurders, onder wie Gerben Welling en Peter Aben van de huisartsenposten Oost- en West-Brabant, zijn allemaal verbonden aan eerstelijnsorganisatie InEen. Ze zijn over de werkdruk in gesprek met de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) als vertegenwoordiger van de huisartsenzorg overdag. Het is volgens Runne essentieel om dagzorg niet los te zien van ANW-zorg: ‘Je moet het als één geheel benaderen wil je het probleem oplossen.’ Doordat er zaken in de dagzorg, de ggz en de ouderenzorg niet goed lopen, stroomt de hap volgens Runne ’s avonds vol: ‘Huisartsen zijn overdag niet altijd genoeg bereikbaar, het mankeert aan eerstelijnsbedden voor kwetsbare ouderen en aan dagzorg voor verwarde personen.’

De veranderde rol van de patiënt is ook debet aan de capaciteitsproblemen. Volstond vroeger een kort antwoord van de dokter, tegenwoordig behelst een consult een dynamiek van vraag, antwoord en overleg. Dit leidt tot veranderingen in de ‘contactintensiteit’. De patiënt is 24-uurs zorgconsument geworden en verwacht dag en nacht uitleg over behandelingen en bijwerkingen. De multiproblematiek van ouderen vraagt daar bovenop afstemming met een grote verscheidenheid aan zorgverleners. Niet alleen het profiel van de patiënt maar ook dat van de dokter, die graag balans wil tussen werk en privé, verandert en de taken nemen toe.

De oplossing voor het probleem zoeken de bestuurders in betere voorlichting van de patiënt over het doel van huisartsenpost en meer aandacht voor digitale zelfhulpmogelijkheden, zoals de website Thuisarts.nl en de app Moetiknaardedokter. Ook zou de inzet van verpleegkundig specialisten en physician assistants en POH’s ggz en ouderenzorg tot verlichting van de werkdruk kunnen leiden. En er kan nog beter worden samengewerkt tussen de hap en de Spoedeisende Hulp, stelt Runne.

De LHV presenteerde vorige maand een ledenpeiling naar hoe huisartsen diensten ervaren en hoe de ANW-zorg in verschillende delen van het land geregeld is. 70 procent van de huisartsen zou minder diensten willen doen, maar 88 procent van hen krijgt die diensten niet altijd verkocht. Van de 9000 benaderde praktiserende huisartsen deden er bijna 4000 mee. Nog nooit reageerden zoveel leden op een LHV-ledenpeiling als bij de peiling over ANW-zorg, signaleert de beroepsvereniging. ‘Maar liefst vierduizend huisartsen vulden de vragenlijst in en lieten duidelijk weten hoezeer de avond-, nacht- en weekenddiensten als knelpunt worden ervaren. Huisartsen lopen tegen hun grenzen aan’, valt te lezen in het decembernummer van het ledenblad De Dokter.

LHV: dossier Acute zorg en ANW-zorg

Lees ook

print dit artikel
Nieuws werk
  • Eva Nyst

    Eva Nyst (1973) is journalist bij Medisch Contact en heeft als aandachtsgebieden veiligheid, recht, ethiek en preventie.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Anton Maes, huisarts, Dieren 28-12-2016 09:07

    "Uit contract Algemene Bepalingen Huisartsenzorg (HRGO), december 2016: "De zorgaanbieder is verantwoordelijk voor de continuïteit van de te leveren zorg 7x24 uur" (Artikel 3.1) en"..zorgt voor waarneming in geval van afwezigheid buiten ANW-uren" (Artikel 3.2). Als je zo blijft benoemen, dan loop je een (te) groot risico. Je kunt pas verantwoordelijkheid dragen bij inspraak op de randvoorwaarden (organisatie, toezicht, inzet mensen en middelen) en bij een nieuwe budgetverdeling waarbij een investering in de ANW niet als boemerang terugkomt bij de dagzorg van huisartsen. Een tweede voorwaarde bij fatsoenlijke en open contractonderhandelingen is het gegeven dat beide partijen "nee" moeten kunnen zeggen."

  • E.B. van Veen, huisarts, VPH-lid, Kampen 27-12-2016 11:15

    "De huisartsenposten (en LHV wat mij betreft ook) zijn vervreemd geraakt van de praktijkhoudend huisartsen (die verplicht zijn daar diensten te doen). Het NTS-triagesysteem is één grote nagel aan de doodskist. En daarnaast is het oneerlijk dat alleen praktijkhouders diensten moeten doen (ongeveer 8000 huisartsen), niet alle (ongeveer 12000) huisartsen. Waarnemend huisartsen kunnen gewoon diensten van hun gading uitkiezen én tegen veel hoger tarief doen. Dat is scheef en werkt wrevel in de hand. HAP-bestuurders "maken zich zorgen over de kwaliteit van patientenzorg". Zij zouden zich zorgen moeten maken over de afnemende motivatie van praktijkhouders. Idem de LHV, die de belangen van praktijkhoudend huisartsen niet goed behartigt."

  • GJ Bonte, Neuroloog, Dalfsen 26-12-2016 21:13

    "En deze week hoorde ik van een, weliswaar excellente, co-assistente dat zij werd ingezet als triagiste op de huisartsenpost. Zijn we met zijn allen helemaal gek geworden??? De minst ervarene die het moeilijkste werk doet???

    En wat betreft de spoed: Nu begrijp ik dat bij een spoedindicatie pas na vier uur een huisarts bij patiënt aankomt. En vervolgens mij patiënt stuurt met de mededeling: "Je krijgt patiënt gewoon, en je zoekt het verder maar uit". Om daarna de telefoon op te gooien. Helemaal niet goed, en bijzonder slecht voor de samenwerking en het onderling vertrouwen, maar blijkbaar wel ingegeven door de miserabele omstandigheden waarin de huisartsenzorg tijdens de niet-kantooruren verzeild is geraakt. "

  • geert slock, huisarts, sluis 26-12-2016 18:32

    "De NTS triage is zeker oorzaak van extra werk, en ongeveer alles is dringend (u2). Daarnaast merk ik een verkleutering op de hap, triagistes en ook artsen worden door het hap management aangespoord slaafs NTS en andere protocollen te volgen en niet het eigen gezond verstand, want dat is veel te riskant en niet volgens de richtlijnen van Ineen en de inspectie.
    Daarnaast hebben we veel last van de afbraak van de ouderenzorg, er zijn bijna geen verpleegkundigen meer in de verzorgingshuizen en verzorgenden bellen voor elk wissewasje want als de arts gebeld is zijn ze ingedekt. We kunnen nergens naar toe met onze ouderen die het thuis meer redden, het ziekenhuis heeft ook geen budget hiervoor en stuurt ze direct weer naar huis.
    Deze 2 ongunstige evoluties komen bovenop de bekende oude problemen , namelijk een jaarlijks toenemende werkdruk in combinatie met een miserabele vergoeding die ons zelfs niet toelaat kostendekkend een waarnemer in te huren.
    "

  • W.J. Duits, Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland 24-12-2016 15:41

    "Kan het er niet gewoon aan liggen dat de zelfsturing van de huisartsen veel te beperkt is geraakt? Als je geleefd wordt dan is dat moeilijker vol te houden dan wanneer je het zelf kan sturen.
    De patiënt mag dan mondiger zijn geworden, ze zijn nog steeds niet inhoudelijk op de hoogte, als dat wel zo is, dan is dat wel heel zorgelijk als we daar onze eigen Geneeskundige kennis daar niet tegenover weten te zetten. "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.