Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
Nieuws

Erasmus MC wil ‘onprofessionele studenten’ weren

7 reacties

Het Erasmus MC gaat met een integriteitstest proberen te voorkomen dat studenten met een ‘onprofessionele attitude’ in de opleiding terechtkomen.

De integriteitstest wordt een deel van de decentrale selectie die in februari en maart wordt gehouden. Dit jaar wordt de test nog als pilot ingezet om te kijken wat de voorspellende waarde van de test is. De scholieren die minder goed scoren, zullen toch tot de opleiding worden toegelaten. Daarna wordt gekeken of ze in het eerste jaar negatief opvallen, zo licht hoogleraar experimentele endocrinologie en medisch onderwijs Axel Themmen, die de test mede ontwikkelde, toe. Themmen: ‘De kandidaten krijgen de uitslag van de test te horen; zij weten dan zelf hoe ze hebben gescoord ten opzichte van de andere deelnemers. De docenten weten de uitslag niet, want dat zou wel erg stigmatiserend zijn en het gedrag van studenten onder een vergrootglas leggen. Bovendien zou het de uitkomst van de test sterk vertekenen.’

Volgens Themmen zijn er in iedere jaargang van ongeveer 410 studenten ongeveer tien studenten die opvallen door onprofessioneel gedrag. Themmen: ‘Dat valt dus relatief mee, maar als opleiding hebben we wel veel last van deze studenten. Een onprofessionele houding past niet bij een student die later te maken krijgt met patiënten en moet samenwerken in een team. Ook hebben medestudenten en docenten er last van. Respect en vertrouwen spelen een belangrijke rol in de opleiding; bijvoorbeeld omdat studenten lichamelijk onderzoek op elkaar oefenen. We hebben meegemaakt dat studenten roddelen over hoe een medestudent eruitziet in zijn onderbroek. Of dat ze op Facebook nare dingen schrijven over bijvoorbeeld homoseksualiteit. Dat soort dingen verwachten wij niet van geneeskundestudenten. Als we kunnen voorkomen dat mensen met zo’n houding in de opleiding terechtkomen, scheelt dat een heleboel.’

De integriteitstest gaat bestaan uit ongeveer 35 scenario’s met telkens vier deelvragen, waarbij de scholieren die aan de decentrale selectie meedoen kunnen kiezen of iets gepast tot zeer ongepast is. Naast de integriteitstest wordt er tijdens de decentrale selectie aan het Erasmus MC ook gekeken naar schoolcijfers, naar gemotiveerd gedrag (wat doet de scholier naast school) en naar studievaardigheden door middel van een college en een toets. Themmen: ‘We nemen hierbij alle onderdelen samen mee, want we willen een gevarieerde groep studenten aantrekken.’

lees ook

Nieuws disfunctioneren opleiding decentrale selectie ethiek
  • Simone Paauw

    Simone Paauw (1978) werkt sinds april 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone’ arts met een bijzonder verhaal en neemt graag een kijkje in de praktijk.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • GJ Bonte, Neuroloog, Dalfsen 11-12-2016 19:38

    "@Borgstein: Eens! En bedankt voor de goede tip! Ik heb even wat boekbesprekingen gescreend, en heb het boek al gekocht. Er aan verwant is "The Black Swan" van Nassim Nicholas Taleb. Blijkbaar worden dergelijke boeken niet gelezen door mensen die zich met de opleiding tot arts bemoeien. Misschien zou de opleiding er op vooruit gaan als ze dat wel zouden doen. "

  • borgstein, arts, nl 08-12-2016 12:53

    "als we dit nu eens wetenschappelijk bekijken:
    1. is er een consensus over wat '"onprofessioneel gedrag" precies inhoud?
    2. wie bepaalt de maatstaf?
    3. is er onderzoek gedaan hoeveel van deze studenten tijdens de coschappen toch nog "professioneel" gedrag gaan vertonen?
    4. is het bekend of andere studenten in de loop van de studie (of daarna) "onprofessioneel" gedrag ontwikkellen?
    5. is dit niet een soort experiment waarvoor toestemming en informed consent van de proefpersonen nodig is?

    voordat er meer van dit soort algoritmen in gevoerd worden zonder adecuate wetenschappelijke onderbouwing is het misschien een goed idee om het boek
    'Weapons of math destruction' van Cathy O’Neil eens te lezen"

  • Rinus Ouwens, Bedrijfsarts, Bemmel 07-12-2016 21:50

    "Moeten 410 studenten een test afleggen omdat er 10 zich kennelijk niet goed gedragen? Een test waarvan de voorspellende waarde bovendien bepaald bescheiden lijkt - over professioneel gesproken.
    En wie kan in alle eerlijkheid zeggen dat hij of zij nooit maar dan ook echt nooit heeft "geroddeld" over een collega? Ik heb in de loop der jaren veel meningen vernomen over collega's, hun uiterlijk, eet- en andere gewoonten incluis en die waren vaak niet bepaald complimenteus. Gaan we nu aspirant studenten weren om dergelijke redenen?
    Er lijken me genoeg andere manieren om deze 10 (0,5%...) te identificeren, corrigeren en zo nodig uit de opleiding te halen. Maar dan wel om wat zij verkeerd doen, niet omdat zij iets verkeerd zouden kunnen doen. "

  • Margret Kaandorp, Arts GGZ, Castricum 06-12-2016 23:29

    "10 op 410 studenten valt mij nog mee. Ik heb er in mijn functie van arts-docent voor junior coassistenten meer gezien. Sommigen kunnen natuurlijk via verbetertrajecten etc. zich alsnog goed ontwikkelen, maar sommigen hoopte ik althans nooit aan mijn ziekbed te hoeven ontmoeten vanwege een onprofessionele attitude die m.i. nogal verankerd zat in de persoonlijkheid. Zij kregen dan ook een onvoldoende van mij, dat was niet leuk maar noodzakelijk en gaf mij veel extra werk. (onbetaald)
    Goed initiatief van het Erasmus MC, de naam van Erasmus wordt zo weer geëerd. "

  • B.J. Potter van Loon, internist, Wassenaar 06-12-2016 21:08

    "Ik ben inderdaad benieuwd hoeveel van de praktiserende artsen deze test foutief zouden beantwoorden; iets voor toekomstige herregistratie eisen ?"

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.