Casus van de week
Gezien

Plotseling verwijde, lichtstijve pupil bij astmabehandeling

Plaats een reactie

Een 25-jarige vrouw wordt opgenomen met instabiel atopisch eosinofiel astma. Hiervoor krijgt zij prednisolon 30 mg/dag, beclometason-/formoterolinhalaties, salbutamol-/ipratropiumvernevelingen en eenmalig benralizumab. Zij ontwikkelt plots een verwijde, lichtstijve pupil rechts en ziet enigszins wazig met dat oog. Daarbij ervaart zij geringe hoofdpijn en duizeligheid.

De oogarts ziet bij de vrouw anisocorie en mydriase rechts. Directe en indirecte lichtreacties zijn afwezig bij het rechteroog (OD), en normaal bij het linkeroog. Oogdruk en fundoscopie zijn bij beide ogen niet afwijkend. Er is geen diplopie, ptosis of stoornis in de oogvolgbewegingen. Er is geen pupilconstrictie OD na toediening van pilocarpineoogdruppels 0,125%, maar wel na toediening van pilocarpine 2%. De oogarts denkt aan een nervus-oculomotorius­parese en schakelt de neuroloog in.

VERDER LEZEN?

U heeft gratis en volledig toegang als

  • Lid van een wetenschappelijke vereniging
  • Lid van De Geneeskundestudent
  • Abonnee
inloggen

Lid of abonnee maar nog geen inloggegevens?

registreren

Geen lid? Bekijk de abonnementen!

abonneren

Bent u geen lid en hebt u geen interesse in een abonnement? Zes weken na publicatie wordt dit artikel voor iedereen beschikbaar om te lezen.

    Cookies op Medisch Contact

    Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.