Verschraling zorgaanbod risicovol voor patiënten in de ggz
2 reactiesSteeds vaker kiezen zorgaanbieders in de ggz ervoor om delen van hun zorgaanbod af te bouwen of te sluiten. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd maakt zich zorgen over de gevolgen voor patiënten omdat het vaak gaat om specialistische zorg aan een kleine, maar complexe groep patiënten voor wie niet veel alternatieven bestaan.
In een ‘signalering’ op haar eigen website zegt de inspectie bezorgd te zijn over de mate waarin deze groep patiënten goede, passende zorg blijft ontvangen. Volgens de inspectie is er een risico dat afbouw en sluiting van zorgaanbod door individuele zorgaanbieders leidt tot een toename van wachtlijsten en afname van kwaliteit en continuïteit van zorg. Die risico’s ziet de IGJ ook in de jeugd-ggz. Het afbouwen of stoppen van zorgaanbod is volgens de inspectie een gevolg van financiële en personele problemen in de ggz. De IGJ stelt dat de ggz al langere tijd onder druk staat, dat de zorgvraag stijgt en dat er als gevolg van lange wachttijden sprake kan zijn van een risicovolle situatie voor patiënten.
De inspectie wijst erop dat geldende richtlijnen en zorgstandaarden de basis moeten vormen voor keuzes die worden gemaakt over de (her)inrichting van zorgaanbod. Ook is het nodig dat er regionaal en bovenregionaal wordt samengewerkt. En om het toekomstig zorgaanbod te laten aansluiten op de zorgvraag is het nodig dat er breed aandacht is voor de impact van sluitingen op lange termijn, stelt de IGJ.
Lees ook-
Simone Paauw
Simone Paauw interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal. Ze heeft aandacht voor diversiteit en inclusie in de breedte, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag (op de werkvloer) en de positie van vluchtelingen en vluchteling-artsen. (Gezondheids)recht en medisch tuchtrecht hebben haar bijzondere interesse.
W.J. Duits
bedrijfsarts, Houten
Als we de zorg blijven zien als een commercieel bedrijf, dan worden "minder renderende bedrijfsonderdelen" gesloten. Dat dit een onwenselijke situatie is, dat lijkt me duidelijk. Zorg als voorziening die in stand moet worden gehouden, dan kunnen ook ...die onderdelen die dan wel meer geld kosten toch blijven bestaan, omdat er dan extra budget voor moet worden vrijgemaakt. Dat is dan een gemeenschappelijke, politieke, beslissing.
Maar zolang er sprake is van "marktwerking", dan zijn de "bedrijven" zelf verantwoordelijk. De verantwoordelijkheid voor deze afbouw die ligt dus bij de instellingen, zij schalen af, als dat ingegeven is door geldgebrek, dan is dat een probleem dat opgelost moet worden. Maar wie kan dat initiëren? De regie ligt toch bij "de markt". De overheid is in feite in staat om "markt regulerend" te zijn, maar doet dat al jaren niet.
M.J. Fortuijn
Psychiater, Haarlem
Zorgwekkende constatering van de IGJ. Ik ben benieuwd wie hiervoor nu verantwoordelijkheid gehouden moet en gaat worden: VWS, zorgverzekeraars of deze instellingen zelf?