IGJ en NZa onderzoeken samen ‘nieuwe vormen van huisartsenzorg’
Plaats een reactieDe Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ontvangen veel meldingen over ontoereikende kwaliteit en toegankelijkheid van zorg door commerciële huisartsenpraktijken. Daarom starten ze een gezamenlijk onderzoek.
Al spreken de toezichthouders liever van ‘innovatieve zorgketens’. ‘Wij kiezen voor de term innovatief omdat we nog onvoldoende inzicht hebben in de mogelijke verdienmodellen. Met het innovatieve geven we aan dat de zorg vaker digitaal verleend wordt, bijvoorbeeld afspraken maken via één landelijk callcenter en een consult gaat regelmatig via een onlineverbinding. In ons onderzoek gaan we onder andere dieper kijken naar de verschillende vormen van aanbod in de huisartsenzorg en waarin en hoe deze kunnen verschillen’, aldus een woordvoerder van de IGJ.
De toezichthouders besloten tot het gezamenlijke onderzoek omdat de meldingen van patiënten en zorgverleners over zowel kwaliteit van zorg (IGJ) als toegankelijkheid van de zorg (NZa) gaan. Uit dit onderzoek moet blijken of deze nieuwe vormen van huisartsenzorg gepaard gaan met potentiële nieuwe risico’s en of dit betekent dat het toezicht anders moet. Voor de zomer zou het onderzoek afgerond moeten zijn.
‘Eerder hebben we al aangegeven dat we naar aanleiding van meldingen, zoals mensen die langer moeten wachten of moeilijker een afspraak kunnen maken, onderzoek doen naar individuele praktijken. Maar nu gaan we breed onderzoeken of we ons toetsingskader moeten aanpassen’, zegt de IGJ-woordvoerder. Eerder schreven verschillende media, waaronder Medisch Contact, al dat de IGJ enkele individuele huisartsenketens onder de loep nam, zoals Centric Health en Quin Dokters, vanwege klachten over onder andere lange wachttijden en slechte bereikbaarheid.
Welke huisartsenketens de toezichthouders in het gezamenlijke onderzoek meenemen, melden ze niet.
Lees ook- Er zijn nog geen reacties