Laatste nieuws
Ilse Kleijne
Ilse Kleijne
2 minuten leestijd
Nieuws

Huisarts druk met doorgeschoven taken en onnodige verwijzingen

1 reactie

Medisch specialisten, ziekenhuizen en ggz-instellingen die zorg doorschuiven naar de huisarts. Dat is één van de drie meestgenoemde oneigenlijke taken die volgens huisartsen bij hen terechtkomen. Verder hebben zij vooral last van onnodige verwijzingen die aan een huisarts worden gevraagd, en van lange wachttijden in ggz-instellingen en ziekenhuizen, zo blijkt uit een inventarisatie.

Huisartsen van de Rotterdamse LHV-kring openden een jaar geleden een website waar huisartsen voorbeelden van ‘ongepaste zorg’ konden melden: zorgtaken die niet bij de huisarts thuishoren maar waar zij wel tijd aan kwijt zijn. Ook konden zij aangeven hoeveel tijd zij hier aan kwijt waren.  

Meldingen 

Op de website kwamen binnen enkele weken ruim 1700 meldingen van zo’n achthonderd huisartsen binnen. Huisartsen konden daarbij kiezen uit taken in vijf verschillende categorieën. De meeste meldingen (ruim zeshonderd) hadden te maken met administratieve belasting (bijvoorbeeld machtigingen en verwijzingen leveren). Daarna gingen veel meldingen over overdracht (zorg vanuit bijvoorbeeld ziekenhuis of ggz, ruim vijfhonderd meldingen) en over de toegankelijkheid van zorg (te maken krijgen met wachttijden of personeelstekorten, bijna vierhonderd meldingen). De overige meldingen hadden betrekking op informatieverstrekking (het leveren van medische verklaringen of dossiers), en overheid (wet- en regelgeving). 

Afschuiven 

In een rapport dat hierover is opgesteld, is weer een onderverdeling gemaakt naar de meestvoorkomende problemen per categorie, zowel voor somatische als ggz-zorg. Genoemd worden dan bijvoorbeeld: medisch specialisten die taken afschuiven naar een huisarts, onbereikbaarheid van medisch specialisten, incomplete overdrachtsgegevens, nazorg overlaten aan huisarts, gemis aan goede digitale overdracht-, doorverwijs- en medicatiesystemen, derden die medische informatie of machtigingen eisen en vastlopen door wachtlijsten in de zorg. 

De meldingen waren samen goed voor 75.000 minuten oftewel 1250 uur aan werk. De meeste tijd blijken taken te kosten die samenhangen met de toegankelijkheid van zorg (31 procent van de gemelde tijd), gevolgd door administratieve taken (28 procent) en overdrachtstaken (24 procent). 

Oplossingen 

Ook zijn er oplossingen aangedragen. Huisartsen opperen bijvoorbeeld betere nazorg van behandelaars zelf in de acute eerste fase na behandeling, een warme, telefonische overdracht en een 24-uursoproepdienst voor thuiszorg. Ook zou het volgens hen helpen als sommige zorgprofessionals meer doorverwijsbevoegdheden krijgen. Verder kan de overheid druk uitoefenen op ICT-partijen om digitale verbeteringen van de grond te krijgen, aldus de deelnemende huisartsen. 

‘We willen voor de uitkomsten aandacht vragen bij de politiek, maar ook in de regionale overleggen met ziekenhuizen, zorgverzekeraars en VVT-partijen’, aldus de bij het initiatief betrokken Rotterdamse huisarts Shakib Sana. ‘We moeten kijken hoe we knelpunten samen aanpakken en daar goede afspraken over maken.’

Lees ook
Nieuws huisartsen administratie
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen werkt sinds 2016 als journalist bij Medisch Contact. Ze werkte eerder als verslaggever voor regionale dagbladen en een energiekrant.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • G.R.I. Slock

    ha, sluis

    De afspraken van 'Het roer gaat om' om de administratieve druk op de huisartsen te verlichten zijn nog steeds dode letter. Niet alleen ziekenhuizen maar vooral GGZ aanbieders en hulpmiddelen leveranciers maken ons het leven moeilijk door particulie...re verwijsprocedures op te leggen. We zijn wettelijk niet verplicht deze te volgen, een verwijsbrief of recept volstaat. Maar onze patiënt wordt niet geholpen en staat dan te zeuren aan de balie of op ons spreekuur en zo worden we weer onder druk gezet.
    Bij de verwijzing van semi-spoed zou het veel handiger zijn dat wij gewoon in Zorgdomein de maximum toegangstijd aangeven, als deze niet kan gehaald worden dan moet het ziekenhuis een oplossing zoeken en niet de huisarts. Nu zijn we eindeloos tijd kwijt aan rondbellen en doorverbonden worden en wachten aan de telefoon.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.