Laatste nieuws
Joost Visser
1 minuut leestijd
Wetenschap

Ziekenhuisinformatie vaak geraadpleegd

Plaats een reactie

Patiënten met kanker die voor de eerste keer chemotherapie krijgen, raadplegen vooral informatie van het ziekenhuis (46 %), brochures (30 %) en internet (28 %). Slechts 10 procent zoekt informatie op radio of tv, of in boeken.

Onderzoekers van de afdeling Sociale Psychologie van de Vrije Universiteit en het Nivel onderzochten de voorkeuren van 345 patiënten, in tien verschillende ziekenhuizen. Niet alle patiënten die chemotherapie krijgen, vertonen hetzelfde zoekgedrag. Internet wordt vooral geraadpleegd door jonge, hoogopgeleide patiënten die uit zijn op zoveel mogelijk informatie.

Ziekenhuisinformatie wordt geraadpleegd door – eveneens – hoogopgeleide patiënten die niet tevreden zijn met de informatie die zij tijdens het spreekuur van de arts hebben gekregen en meer willen weten. Brochures zijn in zwang bij patiënten die in tijden van stress veel informatie willen hebben en niet schrikken van de inhoud daarvan.

Patiënten gebruiken een bepaalde informatiebron vaker naarmate ze die betrouwbaarder vinden. De werkelijke betrouwbaarheid van internetsites is echter wisselend. De onderzoekers pleiten er dan ook voor dat hulpverleners hun patiënten een lijst geven met de adressen van sites waar betrouwbare informatie over chemotherapie is te vinden.

In het persoonlijk contact zijn de medisch specialist (63 %), de oncologie-verpleegkundige (61 %) en vrienden en familie (30 %) de meest gebruikte informatiebronnen. Slechts 14 procent vraagt de huisarts om informatie over chemotherapie.

Joost Visser

Psycho-Oncology 2011, doi: 10.1002/pon.1997

  • Meer nieuws

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
Wetenschap
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.