Piepers in de prullenbak
Plaats een reactieCommunicatie in het ziekenhuis verloopt effectiever als er smartphones worden gebruikt in plaats van piepers. Dat concluderen Robert Wu e.a. in het e-health magazine Journal of Medical Internet Research.
Voor de studie verstrekten de onderzoekers smartphones aan artsen op vier verschillende afdelingen. Ook kregen de afdelingen een team-smartphone als contactpunt voor de verpleegkundigen. Verpleegkundigen en artsen werden geïnstrueerd om voor urgente zaken te bellen naar de team-smartphone en voor minder urgente vragen een gestructureerde e-mail te sturen. De auteurs verzamelden hun resultaten met behulp van kwantitatieve metingen van de frequentie waarmee de smartphone werd gebruikt, semigestructureerde interviews met deelnemend personeel en eigen observaties van communicatieve interacties op de werkvloer.
Wu e.a. concluderen dat het gebruik van een smartphone effectiever is en minder tijd kost dan de ouderwetse pieper. Het voordeel van de smartphone is bovendien dat deze meer communicatiemogelijkheden biedt. Zo is het mogelijk om zowel te e-mailen als rechtstreeks te bellen, wat het wachten op een antwoord verkort.
Het is echter niet alles goud wat er blinkt. Deelnemende artsen zeggen zich vaak te ergeren aan de frequente onderbrekingen en anders te oordelen over de urgentie van situaties dan verpleegkundigen. Bovendien verslechtert de relatie op de werkvloer, omdat er minder face-to-facecontact plaatsvindt, iets wat met name verpleegkundigen rapporteren. Een ander probleem is onprofessioneel gedrag, waarbij artsen tijdens de visite, onderwijsmomenten en patiëntencontact telefonische gesprekken voeren. En hoewel de artsen beter bereikbaar zijn, voeren zij hun taken door de interrupties met minder aandacht uit.
Sarah Sloot
J Med Internet Res 2011; 13 (3): e59, doi: 10.2196/jmir.1655
- Meer nieuws
- Er zijn nog geen reacties