‘Medische websites lekken gevoelige informatie’
Plaats een reactieDoor trackers op tientallen websites van gezondheidsorganisaties wordt gevoelige gezondheidsinformatie doorgegeven aan commerciële bedrijven. Dat stelt Zembla in een aankondiging van de uitzending van woensdagavond. Volgens deskundigen in het item van Zembla is het beroepsgeheim in het geding.
Bijvoorbeeld de website thuisarts.nl van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) en die van het TweeSteden Ziekenhuis waren voorzien van trackers van onder meer AddThis. Volgens Zembla werden die van thuisarts.nl pas door de NHG verwijderd, nadat Zembla er vragen over stelde. In een reactie op de eigen website stelt het NHG dat er inderdaad niet alert is gereageerd nadat een bezoeker in september melding deed van de trackers of tracking cookies op de website. Het NHG stelt de service van AddThis te hebben gebruikt, omdat het daarmee voor bezoekers makkelijk was om informatie te delen via e-mail of social media. De huisartsenorganisatie had zich volgens eigen zeggen niet gerealiseerd dat AddThis ook cookies plaatst en gegevens met derden deelt. Hetzelfde geldt volgens het NHG voor de videodienst Vimeo en Google Analytics, die statistieken bijhoudt van het websitebezoek. In oktober heeft het NHG alle software verwijderd die trackers plaatst en is Google Analytics privacy-vriendelijker ingesteld.
Ook het TweeSteden Ziekenhuis zegt in een reactie dat AddThis inmiddels is verwijderd, hoewel het ziekenhuis van mening is dat de gevaren beperkt zijn, omdat de data niet herleidbaar zijn tot personen, de website niet gekoppeld is aan ziekenhuissystemen en er geen sprake van is dat er medische informatie wordt verzameld.
De trackers worden volgens Zembla geplaatst door databedrijven als AddThis en ShareThis. Met de trackers wordt het internetgedrag van websitebezoekers in de gaten gehouden. Meestal worden ze gebruikt om reclames te tonen van producten die gerelateerd zijn aan het zoek- of surfgedrag van de bezoeker. Bedrijven als AddThis en ShareThis maken profielen aan van webgebruikers, die bijvoorbeeld worden verkocht aan marketingbedrijven. ShareThis zegt 1,9 miljard profielen van internetgebruikers te hebben.
Simone Paauw

- Er zijn nog geen reacties