KNMG: ‘Landelijk Meldpunt Zorg creëert argwaan’
1 reactieDe werkwijze van het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) creëert bij zorgverleners argwaan naar hun patiënten. Dat stelt de KNMG in een persbericht.
Patiënten kunnen bij klachten over de zorg sinds 1 juli terecht bij het Landelijk Meldpunt Zorg. Volgens de KNMG rammelt er echter nog wel het een en ander aan de werkwijze. Zo stuurt het LMZ dagelijks een klachtenoverzicht naar de IGZ, inclusief namen van betrokken zorgverleners, zonder dat is gecontroleerd of de klachten enige grond hebben. De zorgaanbieder wordt hierover niet geïnformeerd.
Ook ontbreekt er een regeling om informatie achteraf in te zien en zo nodig te corrigeren of te wijzigen. Patiënten kunnen de klacht anoniem indienen en de IGZ zal ook op basis van anonieme klachten actie ondernemen.
Een ander punt van kritiek van de KNMG is dat het LMZ geen schriftelijke machtiging vraagt aan de klagers om bij zorgverleners navraag te doen. De KNMG vraagt zich af hoe zij dan kunnen reageren zonder het beroepsgeheim te schenden.
Simone Paauw
KNMG: KNMG kritisch over Landelijk Meldpunt Zorg
Lees ook:

P.J.M. van Loon
othopeed, OOSTERBEEK Nederland
Het moest er van komen: het Polen meldpunt van de Zorg?. Of heeft men de oude Stasi richtlijnen maar gekopieerd? Er is wantrouwen tussen alle spelers in de Zorg. Vrije concurrentie is niet gebaseerd op onderling vertrouwen.De arts-patiëntrelatie hoor...t dat wel te zijn. Terwijl niet goed gegaan nog steeds anders is als niet goed gedaan. Daar hoort eerlijk en met recht op wederhoor naar gekeken te worden. Maar als artsen worden meegesleurd om in de mainstream alleen veilige DBC's binnen te halen voor hun bedrijf, zich daarbuiten snel defensief opstellen of te smal zijn opgeleid, en de patiënt in de gaten krijgt, dat er bij klachten "wat te halen"valt of dat men zijn gram over de rug van een ander kan halen, dan zijn de boven gemaakte vergelijkingen echt zo gek nog niet. Het duurde eeuwen voor de Inquisitie werd "opgeruimd". Hoelang laten we dit nog toe?