Laatste nieuws
Sophie Niemansburg
Sophie Niemansburg
4 minuten leestijd
Achter het nieuws

‘Ik ben niet bang dat de negatieve reputatie aan mij gaat kleven’

Robert Riezebos over cardiologie in het Isala na de crisis: ‘Ik zie het als een kans’

3 reacties
Frans Paalman/ Isala
Frans Paalman/ Isala

De vakgroep cardiologie in het Zwolse ziekenhuis Isala staat niet goed op de kaart, na vele jaren van een onveilig werkklimaat, een lopend fraudeonderzoek en zorgen over de patiëntveiligheid. Cardioloog Robert Riezebos besloot na dertien jaar het OLVG te verlaten om deze vakgroep uit het slop te trekken. Waarom maakt hij deze opmerkelijke overstap? En hoe staat het nu met de vakgroep cardiologie?

In 2021 kwam naar buiten dat binnen de cardiologie van het Isala jarenlang een onveilige werkcultuur heerste. Zo was er was sprake van intimidatie van arts-assistenten en was er grote financiële belangen­verstrengeling bij een deel van de cardiologen. Een aantal van hen is door de fraudeopsporingsdienst FIOD inmiddels zelfs verdacht van corruptie, en daarna door het Isala geschorst.

Zij zouden zich, via hun bv Diagram, hebben laten omkopen door Biotronik, een Duits bedrijf dat onder meer implanteerbare defibrillatoren levert. Door dat negatieve imago vertrokken medewerkers, onder wie veel aniossen, waardoor de wachtlijsten voor patiënten op de poliklinieken hoog zijn. Waar veel cardiologen er vermoedelijk daardoor niet aan moeten denken om bij het Isala te gaan werken, was dat voor Robert Riezebos een logische stap. ‘Ik was al om mij heen aan het kijken, toen begin dit jaar de vacature voor vakgroepvoorzitter van de cardiologie op mijn pad kwam. Bij het OLVG had ik de dingen die ik mij tot doel had gesteld inmiddels gedaan. Daar heb ik, onder meer als lid van het medische stafbestuur en unitleider, veel kunnen bijdragen aan grote veranderingen zoals een fusie en het deels digitaliseren van de cardiologiepolikliniek. Dat vind ik ook het interessante aan een baan, als er geïnnoveerd kan worden. En dat is nu juist waar bij het Isala behoefte aan is.’

Voorgangers

Dat Riezebos zijn tanden wil zetten in deze kluif blijkt ook uit het feit dat hij zich in de maatschap ingekocht heeft. ‘Als ik echt iets wil bereiken, moet ik er ook onderdeel van zijn.’ Vreest hij niet dat de negatieve reputatie aan hem gaat kleven? ‘Nee, daar ben ik niet bang voor.’ Ook al ziet de buitenwereld het misschien als een zware opdracht, Riezebos vindt zelf dat hij het makkelijker heeft dan zijn voorgangers. In oktober 2021 werden door de raad van bestuur (rvb) en het bestuur van het medisch-specialistisch bedrijf (msb) twee externe interim-voorzitters aangesteld, omdat het de vakgroep zelf niet lukte om verbeteringen door te voeren. Dat wekte woede op bij een deel van de cardiologen die daarop zelfs, zonder succes, een kort geding aanspanden tegen de rvb en het bestuur van het msb. Riezebos vindt dat sentiment te begrijpen. ‘Dat doet pijn als je zoiets opgelegd krijgt. Maar het instellen van die voorzitters en alle veranderingen waren wel nodig.’

Riezebos en Ina Kuper, lid van de rvb en ook bij het gesprek aanwezig, lichten de genomen maatregelen toe. Zo is het inroosteren van de artsen aangepast. Sommige cardiologen in de maatschap hadden namelijk bepaalde privileges geclaimd: zo waren er cardiologen die geen weekenddiensten of poli deden als ze dat niet wilden. Ook is de onduidelijkheid weggehaald voor specialisten in dienst van een specialist die in het ongewisse waren of zij op den duur onderdeel van de maatschap konden worden. Daarnaast hebben de rvb en het msb volledige financiële inzage gekregen in de bv’s en andere neveninkomsten van de cardiologen. Ook is de inrichting van de financiële stromen voor het wetenschappelijk onderzoek aangepast, waardoor dit via het ziekenhuis zelf loopt en niet bijvoorbeeld via een onderzoeks-bv zoals Diagram. Kuper: ‘Het geld dat binnenkomt voor wetenschap, is voor wetenschap en niet voor het inkomen van de arts.’

Vertrouwen

‘Kortom’, licht Riezebos toe, ‘veel oude structuren waren al afgebroken en deels alweer opgebouwd.’ Als er al zoveel maatregelen doorgevoerd zijn, wat ziet hij dan als zijn voornaamste taak als nieuwe voorzitter? ‘Het belangrijkste waar ik aan werk is dat de cardiologen weer een teamgevoel krijgen en het vertrouwen in elkaar terugkomt. Wat daarbij nu dus helpt is dat de belangen gelijk zijn, en er geen rangen en standen of speciale privi­leges binnen de vakgroep zijn. Maar ook moet de vakgroep weer vertrouwen krijgen in de raad van bestuur en het bestuur van msb, en andersom. En we werken aan het vertrouwen in ons door andere vakgroepen in het ziekenhuis en de huisartsen. Ik merk bijvoorbeeld dat de samenwerking met de hartchirurgie nog niet zo nauw is als ik in het OLVG gewend was.’

Dat onderlinge vertrouwen is verbeterd door een tweedaagse heidag met de hele vakgroep, afgelopen zomer, vertelt Riezebos. ‘Dat was een goede zet, en is echt een kantelpunt geweest.’

‘Patiënten hebben geen schade ondervonden’

Patiëntveiligheid

Of ook de patiënten opnieuw vertrouwen moeten krijgen in de cardiologie, nu het imago zo geschaad is? Dat lijkt mee te vallen, zegt Riezebos. ‘De acute patiëntenzorg is altijd doorgegaan en uit onze onderzoeken blijkt dat patiënten geen schade hebben ondervonden. Ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft geen meldingen daarvan gekregen.’ Toch stuurde diezelfde rvb vorig jaar nog een brief aan de vakgroep waaruit bleek dat zij zich zorgen maakten over de patiënt­veiligheid door de lange wachttijden, onder meer door het tekort aan cardiologen. Riezebos verwacht dat die wachttijden binnen enkele maanden weer genormaliseerd zijn. ‘De vakgroep is bijna weer volledig op formatie’, vertelt Riezebos. ‘En pas als we echt weer helemaal op capaciteit zijn wat patiëntenzorg betreft, kunnen we eind dit jaar het wetenschappelijk onderzoek opstarten.’ Die zo’n tachtig lopende studies liggen tot nu toe stil, behalve de follow-up van al geïncludeerde patiënten.

Toekomst

Toch is hij met zijn team ook al sterk bezig met de ambities voor de toekomst. Riezebos: ‘We kijken nu naar wat we kunnen leren van internationale hartklinieken in de top, en ook hoe onze regionale demografie zich gaat ontwikkelen. En hoe we daarop in kunnen spelen. Denk aan het investeren in cardio­geriatrie vanwege de vergrijzing. En ook maken we werk van digitalisering zoals e-health en AI.’ Daarmee is ook zijn idee dat al het negatieve uiteindelijk tot iets goed leidt. ‘Eigenlijk is dit hele gebeuren ook een kans om grote verbeteringen in te voeren.’ 

Lees ook:

Achter het nieuws cardiologie grensoverschrijdend gedrag
  • Sophie Niemansburg

    Sophie Niemansburg werkt sinds 2022 als journalist bij Medisch Contact Ze schrijft onder meer voor de rubrieken tucht en wetenschap. Ook bespreekt ze regelmatig een tuchtzaak in de wekelijkse podcast van Medisch Contact.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A. G?bel

    Huisarts

    Wil het artikel graag (her)lezen Dolf, maar is alleen voor NRC abonnees....

    • A.F. Algra

      Commentator zorg en sociale zekerheid, Rotterdam

      Geachte collega Gobel, het artikel ligt in uw postvakje

      ter verdere toelichting een 'beschouwing' van goed vriend van me, dokter/organisatie adviseur naar aanleiding van organisatie advies  in ziekenhuis

      Je vraagt wie is er eigenlijk de baas i...n het ziekenhuis? 

      Kijk, je moet het zo zien - een ziekenhuis is net als een camping

      Even voor de goede orde: je hebt zo'n honderd van dit soort campings in nederland
      ze liggen verspreid over het hele land

      er hangt altijd zo'n typische camping sfeer
      je ruikt het meteen als je er bent
      je weet meteen als je binnen stapt: onmiskenbaar - dit is een ziekenhuis !

      Je hebt de eigenaar van de camping - dat is het ziekenhuisbestuur dus - die gaat over de kampwinkel, het groen, het voetbalveld en niet te vergeten de toilet en douche blokken

      en daarnaast heb je de vaste 'bewoners' in hun stacaravans - de medisch specialisten dus

      sommigen lijken daar al generaties te wonen
      je hebt kleine stacaravans, 
      maar er zijn ook hele grote bij -  met allerlei bij-tentjes enzo

      er hangt zo'n typische camping sfeer
      elke dokter herkent dat meteen
      want iedereen is opgegroeid op zo'n camping
      het camping gevoel is er met de paplepel ingegaan

      een aantal zijn luidruchtig en erg aanwezig
      anderen stiller en op de achtergrond

      wat daar precies in en om die caravans en tenten gebeurt weet niemand precies

      daar heeft de eigenaar vaak geen goede kijk op en al helemaal geen geen controle over

      die willen dat ook niet per se weten
      want dat geeft alleen maar gedonder
      het basisprincipe van dit soort campings is vooral leven en laten leven

      nou ja - totdat de pleuris uitbreekt en dan moet er wat gedaan worden
      anders komen er  van die rare berichten in de provinciale krant enzo
      dat is niet goed voor de naam en faam

      want dan gaan opeens andere partijen er zich tegenaan bemoeien en dat willen we al helemaal niet

      dan moet er dus orde op zaken gesteld worden
      want de rest van de camping begint zich dan ongerust te maken en mogelijk zelfs te mokken

      in de kern altijd volgens het principe: pappen en nathouden
      ach: het is geven en nemen

      zo werken op dit soort campings
      nou ja, dat denken wij
      en wie dat gelooft mag het zeggen

  • A.F. Algra

    Commentator zorg en sociale zekerheid, Rotterdam

    Erg interessant inkijkje. Dank daarvoor . Ook voor de geboden openheid van collega Riezebos. Want die was ver te zoeken in de Isala. Wat zijn de drivers van de vooruitgang ? Ik heb het artikel nu drie keer gelezen en even laten inzinken. Wat zien we ...?

    Nieuwe 'chef' zet orde op zaken. Door
    1. in ieder geval zelf te participeren - door zich zelf in te kopen. Dat is sterke, maar ook noodzakelijke zet. Want nu is hij ook dedicated aan de club. Het is nu de dood of de gladiolen. Riezebos gaat duidelijk voor het laatste.

    2. Rest van de groep/club/msb beweegt mee naar nieuwe lijn, want veel slechter kan toch niet. Gezien de bizar slechte situatie/uitgangspositie, waarin de club is beland.

    Lees het onthutsende en vernietigende interview met Rob Dillmann en Svenhjalmar van Helden in de NRC van 3 november 2022. Nu dus 1 jaar geleden

    By far het meest inzichtgevende artikel in jaren over de MSB's. Tip: herlees deze !
    https://www.nrc.nl/nieuws/2022/11/03/deze-club-heeft-zich-gespecialiseerd-in-geen-openheid-van-zaken-geven-a4147183

    3. Nu kan er gewerkt worden volgens principe: nood breekt wet.
    Verandering - lees afscheid nemen van oude situatie- kan alleen door alles gelijk te trekken- qua geld, privileges, onderling gedrag, ....

    Nieuwe startpunt: iedereen is gelijk. Nou ja - zoveel mogelijk gelijk. Hij/zij een beetje meer dan die. Maar ieder geval genoeg zodat het iedereen mee blijft doen.

    Bv door alle perverse prikkels in het systeem te elimineren ( zie wetenschappelijk onderdeel, want het vlees is zwak - zwakker dan gewenst - bleek uit het verleden.

    4. Klokken gelijk zetten. Riezebos vertelt dat de twee heidagen van cruciaal belang waren. Een probleem van deze omvang kan alleen opgelost worden door de klokken - ook met nodige pressie cq onder harde dwang indien noodzakelijk - gelijk te zetten. Anders is het een lost case.

    Iedereen moet zijn knopen tellen en keuzes maken. Het is yes or no. Zo werkt crises management.

    De groep/msb moet nu bewijzen - vooral aan zichzelf - dat ze het kunnen.
    Blijf ik achter met de vraag : En de patient ? Is die onderwerp of lijdend voorwerp ?

    Ik wens de Isala cardio groep een goede nieuwe toekomst tegemoet. Want veel patiënten in de regio hopen daarop. Meer dan dat kunnen zij namelijk niet. Dus maak er wat van ! Doe het goede.

    [Reactie gewijzigd door Algra, Dolf op 18-10-2023 19:53]

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.