Laatste nieuws
1 minuut leestijd
Nieuws

Idee digitale dermatoloog wint prijs

3 reacties

Dermatoloog Herm Martens en huisarts in opleiding Céline Op den Kamp hebben de ABN AMRO-prijs voor medische start-ups gewonnen. Zij bedachten een online platform waar patiënten direct en snel vragen aan een dermatoloog kunnen stellen.

De beide dokters hebben met hun idee tienduizend euro gewonnen en begeleiding voor een crowdfunding campagne om verdere financiering op te halen. Patiënten kunnen online direct een dermatoloog spreken via ‘digitaledermatoloog’, zonder eerst een verwijzing bij de huisarts te halen. Ook patiënten met kleine klachten mogen naar deze digitale dermatoloog. ‘Puistjes, uitslag, of dus een algemene huidvraag, wij zien het allemaal graag verschijnen en zullen u snel antwoord geven!’, aldus de website.

De kosten zijn wel voor eigen rekening van de patiënt, en zullen naar schatting rond de dertig euro zijn. ‘Daar staat tegenover dat mensen nu veel tijd kwijt zijn met bezoek aan huisarts en vervolgens de dermatoloog, aldus Martens. ‘Sommige mensen willen gewoon even snel een vraag stellen aan de dermatoloog met de expertise, en zijn bereid zelf te betalen. Dat blijkt ook uit ons marktonderzoek onder zzp’ers en jonge, hardwerkende professionals.’

Binnen 24 uur krijgt de patiënt antwoord op zijn vraag, en de huisarts krijgt een bericht voor zijn dossier. ‘Verschillende dermatologen hebben al aangegeven dat zij willen deelnemen aan dit initiatief, aldus Martens. Op den duur is het plan om ook online huisartsenzorg aan te bieden.’
Het platform gaat waarschijnlijk over een paar weken van start, en hoopt op termijn meerdere specialismen te gaan bestrijken en intensief samen te werken met de eerste en anderhalve lijn.

Heleen Croonen

http://www.digitaledermatoloog.nl/

Lees meer:

Nieuws E-health dermatologie
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Digitale Dermatoloog

    Dermatoloog en Huisarts i.o.,

    Beste collega dermatologen,

    Goed om te lezen dat jullie enthousiast zijn over dit concept! Wij zijn er van overtuigd dat er in specifieke gevallen behoefte is aan snel en makkelijk contact tussen patiënt en arts. Hiervoor zijn natuurlijk verschille...nde invalshoeken te bedenken. Het doel van Digitale Dermatoloog: laten we dit vooral mogelijk maken voor de patiënten die hier behoefte aan hebben!
    En door slim na te denken over de juiste zorg op het juiste moment is er meer ruimte voor expertise en passie van zorgprofessionals in de 1e en 2e lijn. Een win-win situatie, die zorgkostenbesparing ten goede kan komen!

  • F.G. Bruins

    dermatoloog, UDEN Nederland

    "Hoewel het een heel aantrekkelijk initiatief lijkt (maar niet nieuw, zie huidconsult.nl)blijft de vraag wie nu de 'behandelend arts' is en daarmee verantwoordelijk is. Wie schrijft het recept uit? De huisarts?Ook als er verdenking op een huidmalign...iteit bestaat zal de patient geadviseerd worden naar de huisarts te gaan, neem ik aan. Maar is de eerste lijn wel blij met een 'niet door de huisarts aangevraagd' consult en advies? Het kan ook tot een extra belasting van de reeds overbelaste 1e lijn leiden.

  • M. Tjioe

    Dermatoloog, BERGEN OP ZOOM Nederland

    Al sinds 2006 bestaat huidconsult.nl waar patienten zonder tussenkomst van een huisarts vragen kunnen stellen, dit was oorspronkelijk een betaalde dienst, maar op straffe van een forse boete per dag overtreding opgelegd door de NZA, mocht er geen ge...ld voor worden gevraagd. Er was tenslotte geen tarief voor deze vorm van medisch specialistische zorg. Sinsdien doen wij dit geheel op eigen kosten zo ca 1000/jaar.
    Patienten kunnen foto's uploaden en vragen stellen. Dus helemaal niet nieuw, innoverend maar een variant op een bestaande service. Nog afwachten wat de NZA zegt...
    Vooralsnog kunnan patienten gewoon gratis bij ons terecht, zolang de NZA haar standpunt handhaaft.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.