Laatste nieuws
2 minuten leestijd
Federatienieuws

Huisartsen werken hard aan verbetering telefonische bereikbaarheid

Plaats een reactie

Huisartsen geven hoge prioriteit aan de telefonische bereikbaarheid van hun praktijk. Dat blijkt uit een onderzoek van ARGO Rijksuniversiteit Groningen onder 966 huisartspraktijken in opdracht van de LHV. 70 procent van de onderzochte praktijken heeft het afgelopen jaar geïnvesteerd in de verbetering van de telefonische bereikbaarheid.

De belangrijkste verbeteringen waren het informeren van patiënten (64%), investeren in een nieuwe telefooncentrale (59%) en scholing van praktijkpersoneel (53%). ‘Deze cijfers geven aan dat de verbetering van de bereikbaarheid van de praktijk erg leeft onder huisartsen’, zegt LHV-bestuurslid Bram Stegeman. Temeer omdat nog eens 20 procent van de praktijken aangeeft op korte termijn verbeterplannen te gaan uitvoeren.

In het onderzoek is ook nagegaan wat de belangrijkste oorzaken zijn dat huisartspraktijken soms matig bereikbaar zijn. De helft van alle ondervraagden geeft aan dat dit komt door de toegenomen zorgvraag van patiënten en de toegenomen behoefte aan telefonisch contact. Een andere belangrijke oorzaak is het takenpakket van de praktijkassistent; zij heeft er zowel meer telefonische als patiëntgebonden taken bij gekregen.

Bram Stegeman: ‘Binnen de bestaande mogelijkheden hebben de huisartsen al veel gedaan aan de verbetering van hun bereikbaarheid, hoewel verdere verbeteringen nog wel noodzakelijk zijn. Voor een optimale bereikbaarheid is een uitbreiding van het aantal praktijkassistenten van 1 naar 1,6 fte per normpraktijk van 2.350 patiënten een randvoorwaarde.

Alleen dan kan de bereikbaarheid van de praktijk gedurende 50 uur per week worden gegarandeerd. Daarvoor is een uitbreiding van het kostenbudget van de huisarts noodzakelijk.’

In juni 2008 concludeerde de LHV zelf al dat de telefonische bereikbaarheid van huisartspraktijken niet altijd optimaal was. Daarbij formuleerde de LHV een aantal uitgangspunten voor de verbetering van die bereikbaarheid. De instelling van een spoedlijn die binnen dertig seconden wordt opgenomen, de beperking van antwoordapparaten en uitbreiding van het aantal praktijkassistenten waren de belangrijkste maatregelen daarvoor.

De conclusie van de LHV werd in september 2008 bevestigd via een onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie.

Voor de verbetering van de telefonische bereikbaarheid ontwikkelde de LHV voor haar leden een toolkit, waarmee huis-artsen en hun praktijkassistenten op eenvoudige, snelle wijze de bereikbaarheid van de eigen praktijk kunnen verbeteren.

Federatienieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.