Haperende helpdesk
Plaats een reactieIn zijn hoofdredactioneel schrijft Ben V.M. Crul over de slechte bereikbaarheid van huisartsenpraktijken (
).
De huisartsen zijn zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorg en daarmee hun telefonische bereikbaarheid, zo stelt het ministerie van VWS in zijn persbericht van 10 september. Een grotere open deur is niet denkbaar, lijkt me. Het zijn toch allemaal professionals en bovendien zelfstandig ondernemers? Het is toch hun eigen toko? Het zijn toch hun eigen patiënten?
De LHV kijkt daar geheel anders tegenaan, gezien de kop van haar persbericht Klink frustreert verbetering bereikbaarheid huisartsen (LHV, 10 september). Het eigen disfunctioneren en de miserabele performance worden gekoppeld aan eigen gewenste beleidsveranderingen. Het lijkt mij een onbegaanbare weg.
Ook het daaropvolgende besluit van de boze LHV om het overleg met VWS op te schorten is niet navolgbaar, want zonder valide argumenten én bovenal niet invoelbaar (dus publicitair dodelijk). De verongelijkte toon (alweer) en haar strategische foute inschatting zal de LHV mijns inziens nog flink opbreken. Het is gezien de actuele ontwikkelingen binnen de eerste lijn een onverantwoordelijk besluit en bevestigt wederom het beeld van de LHV/huisartsen als beleidsmatige klagers en zeurpieten die middels zogenaamde hindermacht keer op keer noodzakelijke vernieuwingen blokkeren.
Rotterdam, september 2008
Dolf Algra, zelfstandig bedrijfsarts en organisatieadviseur
- Er zijn nog geen reacties