Laatste nieuws
Mariëlle A-Tjak
2 minuten leestijd

Gescheiden aan het werk (2)

Plaats een reactie

Ten tijde van het in het artikel ‘Gescheiden aan het werk’ genoemde onderzoek

(MC 36/2003: 1361)

bestond Medwerk nog maar kort. We weten allemaal hoeveel tijd het kost om een effectief netwerk op te zetten. Het verbaast mij dan ook niet dat Medwerk op dat moment bij de bevraagde professionals nog niet goed op het netvlies stond. Verheugend is dat de ondervraagden aangeven wel behoefte te hebben aan een plek waar kennis gebundeld beschikbaar is. Doorgaan dus! Pas in april zijn alle opgedane kennis en best practices uit de verschillende SMB-projecten van ZonMw en uit de zes pilotprojecten van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) en LHV overgedragen aan Medwerk. Er kan dus nu volop worden geïmplementeerd. Implementatie kost veel tijd. Allemaal redenen om Medwerk die tijd te gunnen.



Het is spijtig dat er nog steeds een blanco of een negatief beeld bestaat van de inhoud van het bedrijfsartsenvak én van de positie van de bedrijfsarts. Collega-professionals weten niet wat een bedrijfsarts doet en waar hij voor staat. Niet weten wordt vervolgens ingevuld met veronderstellingen dat bedrijfsartsen niet zorgvuldig of onafhankelijk opereren waar sprake is of kan zijn van belangentegenstellingen. Terwijl dat juist onze kracht is en noch uit tuchtzaken noch uit andere klachtenregelingen blijkt dat bedrijfsartsen op grote schaal het patiëntenbelang veronachtzamen. De minder enthousiaste reacties van huisartsen op de komende verwijsfunctie van de bedrijfsartsen zullen mogelijk op datzelfde verkeerde beeld berusten. Alle reden dus om onze geplande communicatie- campagne in de loop van 2004 (de ophelderingscampagne) over ons vak, onze beroepsgroep, onze positie en onze wetenschappelijke ambities door te zetten.



Het is duidelijk en noodzakelijk dat iedere zich respecterende beroepsgroep het vak serieus neemt en het toetsbaar en transparant maakt. Dat laatste betekent ook dat er een wetenschappelijk fundament moet liggen onder effectief handelen en onder richtlijnen en protocollen. De uitkomsten van dit onderzoek sterken de NVAB in haar ambitie en strategie om een eigen kwaliteitsbureau te willen oprichten en een actieve rol te nemen in het implementeren van de eigen richtlijnen bij de eigen beroepsgroep en in het opstellen van op preventie gerichte instrumenten. De beste wal die kan worden opgeworpen tegen cynisme, ongeloof en wantrouwen, is die van de glasheldere, vertrouwenwekkende en in de praktijk werkzame richtlijnen.

Utrecht, september 2003
Mariëlle A-Tjak, voorzitter NVAB

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.